گرانفروشی گوشت و مرغ در بازار / قیمت مصوب چند است؟

افزایش قیمت محصولات پروتئینی سبب شد تا بسیاری از خانوارها چاره‌ای جز کاهش یا حذف این محصولات از سبد مصرفی خود نداشته‌ باشند.

 

طی ماه‌های اخیر قیمت محصولات پروتئینی اعم از مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز با التهاباتی در بازار روبه‌رو شد که به دنبال آن بسیاری از خانوار‌ها چاره‌ای جز کاهش یا حذف این اقلام از سبد مصرفی خود نداشته‌اند.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ گا‌ها در برخی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود، این درحالی است که مسئولان ستاد تنظیم بازار همچنان بر فروش با نرخ‌های مصوب تاکید می‌کنند.

 

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود افزایش هزینه‌های تولید و عدم تعهدات دولت به تامین کامل نهاده‌های دامی با نرخ مصوب، امکان عرضه مرغ و تخم‌مرغ با قیمت‌های مصوب وجود ندارد و در صورت اجرای دستوری، تولیدکننده تمایلی به امر تولید نخواهند داشت که در نهایت این امر کار را به جایی می‌رساند که برای تامین مرغ و تخم‌مرغ مورد نیاز مجبور به واردات می‌شویم، از این رو بهتر است که دولت در شرایط فعلی تحریم با اتخاذ تدابیر مناسب و قیمت‌گذاری منطقی برحسب هزینه‌های واقعی تولید، مرغداران و دامداران را به امر تولید تشویق کند.

ناگفته نماند که قیمت گوشت قرمز به نسبت هفته‌های اخیر تا حدودی در بازار کاهش یافته است، اما همچنان با اظهارات مسئولان فاصله دارد و در مقابل بازار مرغ همچنان آشفته است به طوری که در برخی مغازه‌ها هر کیلو مرغ با نرخ ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان و مرغ قطعه بندی تا ۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود که به نظر می‌رسد مسئولان امر با اعمال نظارت بیشتر باید از گرانفروشی و عرضه چند برابر نرخ مصوب در سطح بازار جلوگیری کنند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزییات بازار محصولات پروتئینی و دلایل عدم عرضه با نرخ مصوب و پیش‌بینی بازار در ماه‌های آتی با خبر شویم:

عرضه مرغ با نرخ مصوب شدنی نیست؛ خطر ورشکستگی در کمین مرغداران

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار وجود ندارد، اظهار کرد: علی رغم اصرار مسئولان ستاد تنظیم بازار به اجرای نرخ مصوب، این امر شدنی نیست چرا که با حرف نمی‌توان تولید را روی آنالیز قیمت توجیه کرد.

او با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی در بحث توزیع مناسب نیست، افزود: با توجه به شرایط فعلی دولت صراحتا باید اعلام کند که امکان تامین ذرت و کنجاله با نرخ مصوب وجود ندارد تا واحد‌های مرغداری چوب عدم ایفای تعهدات دولت را نخورند چرا که نهاده به میزان کافی و در زمان مقرر از طریق سامانه بازارگاه در اختیار مرغدار قرار نمی‌گیرد و پس از خرید با تاخیر ۱۰ تا ۱۲ روزه به‌دست تولیدکننده می‌رسد که در آن‌مقطع فایده‌ای ندارد.

اسداله نژاد نرخ کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۱۶ هزار تومان و ذرت را ۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: توزیع نهاده از طریق سامانه بازارگاه برای گله‌هایی که سن آنها به ۳۰ روز رسیده در خوشبینانه‌ترین حالت به ۳۰ درصد رسیده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه زنگ خطر صنعت مرغداری به صدا درآمده است، بیان کرد: تامین و توزیع به موقع نهاده‌های دامی در جلوگیری از بحران بازار مرغ نقش اساسی دارد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران با اشاره به اینکه وضعیت تولید مرغ بسیار نگران‌کننده است، بیان کرد: اگر ۱۰۰ درصد نهاده‌های دامی با نرخ مصوب عرضه شود، مرغدار مشکلی در توزیع مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار ندارد، اما در شرایط فعلی هر چه جلوتر می‌رویم بحران تولید به سبب وضعیت تامین نهاده جدی‌تر می‌شود.

به گفته او، اگر قیمت فروش، حداقل نرخ تمام شده باشد، امکان ادامه تولید برای مرغدار وجود دارد، در غیر این صورت نتیجه‌ای جز ورشکستگی ندارد.

اسداله نژاد با بیان اینکه اجرای دستوری قیمت مصوب مرغ اقدامی ضد تولید است، گفت: اگر دولت نهاده مورد نیاز مرغدار را تامین کند، مرغدار موظف به توزیع مرغ با نرخ مصوب است، در غیر این صورت مرغداران یکی پس از دیگری از گردونه تولید خارج می‌شوند.

او ادامه داد: در شرایط فعلی که مرغدار بخش اعظم نهاده خود را از بازار آزاد تامین می‌کند، اجرای دستوری عرضه مرغ با نرخ مصوب موجب شده از صادرکننده به واردکننده تبدیل شویم.

این مقام مسئول درباره تاثیر ممنوعیت صادرات بر بازار مرغ بیان کرد: اتخاذ این تصمیمات از جنبه ماهیت کار اقدامی نادرست است چرا که صادرات خلق الساعه و متکی به شرایط زمانی منطقی نیست و در قرارداد مدت دار، صادرکننده برای مدت زمان مشخص موظف به عرضه با نرخ معین است که اتخاذ چنین تصمیماتی آسیب جدی به بازار‌های صادراتی و تولید داخل وارد می‌کند.

او با بیان اینکه تامین صد در صدی نهاده دامی منجر به رفع بحران بازار سیاه می‌شود، بیان کرد: امسال در بحث مرغ، صادرات چندانی نداشته‌ایم که بر بازار اثر بگذارد و به نظر می‌رسد مواردی به کارگروه تنظیم بازار منتقل می‌شود که در ظاهر می‌تواند راهگشا باشد، اما در واقعیت انتظار می‌رود مسئولان ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی تمامی توان خود را بگذارند تا دان مورد نیاز واحد‌های مرغداری تامین شود که این امر در کاهش قیمت تمام شده و عرضه با نرخ مصوب در فروشگاه‌ها تاثیر بسزایی دارد.

اجرای دستوری قیمت راه‌حل تنظیم بازار مرغ نیست؛ عرضه مرغ با نرخ بالای ۳۰ هزار تومان گرانفروشی است

محمد علی کمالی سروستانی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه امکان عرضه مرغ با نرخ مصوب وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت مصوب مرغ قابل اجرا نیست.

او افزود: هم اکنون نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری در نقاط مختلف از ۱۵ هزار و ۸۰۰ تا ۱۸ هزار تومان، مرغ آماده به طبخ درب کشتارگاه از ۱۹ هزار و ۸۰ تا ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان و در خرده فروشی ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است.

کمالی سروستانی ادامه داد: اگر ۸۰ درصد ذرت و ۵۵ درصد کنجاله سویا با نرخ مصوب در اختیار مرغدار قرار گیرد، نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده است.

به گفته این مقام مسئول، اگر تعزیرات به صورت دستوری مرغداران را مجبور به عرضه مرغ با نرخ مصوب کنند، مرغداران تمایلی به جوجه ریزی نخواهند داشت.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران نرخ مصوب هر کیلو ذرت درب مرغداری با احتساب هزینه‌های حمل را یک هزار و ۸۰۰ تومان و کنجاله سویا را ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۳ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون هر کیلو ذرت در بازار سیاه ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار تومان و کنجاله ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان عرضه می‌شود که با نرخ مصوب اختلاف معناداری دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عرضه مرغ با نرخ مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان وجود ندارد، بیان کرد: تاکنون دولت به تعهدات خود مبنی بر تامین کامل نهاده‌های دامی با نرخ مصوب عمل نکرده که با این وجود مرغدار مجبور به تامین از بازار آزاد شده است که اختلاف چشمگیر قیمت ذرت و کنجاله با نرخ مصوب و همچنین افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی کرایه حمل، هزینه‌هایی به تولیدکننده تحمیل کرده است. در این شرایط عرضه با نرخ مصوب، ناپایداری تولید و خروج مرغداران از گردونه تولید را به همراه دارد.

او درباره آخرین وضعیت عرضه مرغ به بازار بیان کرد: هم اکنون عرضه مرغ به بازار به حدی نیست که بازار اشباع باشد.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه مرغداران با احتیاط جوجه‌ریزی می‌کنند، گفت: اگر نهاده‌های دامی تامین شود، میزان جوجه ریزی به ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون قطعه می‌رسد.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به وضعیت کنونی مرغ زنده، عرضه مرغ گرم با نرخ‌های بالاتر از ۳۰ هزار تومان گرانفروشی است که به هیچ عنوان مورد تایید نیست.

قیمت تمام شده هر کیلو تخم‌مرغ بالای ۱۵ هزار تومان

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با اشاره به اینکه تخم‌مرغ کمتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم در بازار عرضه می‌شود، اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو تخم‌مرغ، درب مرغداری ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان معادل شانه‌ای ۲۳ هزار تومان است.

او قیمت تمام شده هر کیلو تخم‌مرغ را بالای ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که مسئولان ستاد تنظیم بازار به تولیدکنندگان می‌گویند که تخم‌مرغ خود را با نرخ ۱۲ هزار تومان عرضه کنند که این درست نیست.

نبی پور با اشاره به اینکه قیمت کارتن و شانه از تخم‌مرغ گرانتر است، بیان کرد: هم اکنون کارتن و شانه برای مرغدار ۱۵ هزار تومان تمام می‌شود که این امر بدان معناست که قیمت کارتن و شانه ۳۰ درصد از تخم‌مرغ بالاتر است.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود افزایش ۵ تا ۶ برابری قیمت دارو و واکسن و قیمت بالای ذرت و کنجاله در بازار، مرغدار قادر به ادامه تولید با قیمت‌های فعلی نیست.

افزایش عرضه دام یکی از علل کاهش قیمت گوشت در بازار؛ نرخ هر کیلو شقه گوسفندی ۱۳۰ هزار تومان

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی از کاهش ۲۰ هزار تومانی قیمت گوشت طی هفته‌های اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان به مغازه دار و ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

او افزود: با توجه به آنکه به کاهش قیمت مد نظر دست یافتیم، پیش‌بینی می‌شود که قیمت در همین حد باقی بماند چرا که با کاهش مجدد قیمت انگیزه‌ای برای تولید وجود ندارد و تنها با عرضه نهاده با نرخ مصوب، قیمت گوشت مجدد کاهش می‌یابد.

ملکی افزایش عرضه دام را یکی از عوامل تعادل قیمت در بازار دانست و گفت: طبق روال معمول از برج ۵ و ۶ تقاضا برای خرید گوشت در بازار کاهش می‌یابد که این امر به نوبه خود در روند قیمت‌ها تاثیر‌گذار است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پایان نرخ کنونی هر کیلو دام زنده را ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش مصرف محصولات پروتئینی در فصل زمستان، نوسان نرخ ارز و عدم صرفه اقتصادی واردات باید مدیریت بهتری برای داشته‌هایمان داشته باشیم تا شاهد التهاب قیمت گوشت در بازار نباشیم.