کاهش نهاده‌ها قیمت تنظیم بازار مرغ را برهم زد/افزایش قیمت‌ها به دلیل کاهش جوجه‌ریزی

گروه استان‌ها-رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: کاهش نهاده‌ها، قیمت تنظیم بازار مرغ را برهم زد و سبب گرانی آن شده است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، عباس پورمیدانی امروز در کارگروه تنظیم بازار استان در سالن جلسات استانداری اظهار داشت: 284 واحد مرغ گوشتی در استان قم فعال است که با تولید 5 میلیون قطعه در هر دوره، رتبه بیستم را در سطح کشور داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: در تولید مرغ تخم‌گذار و ظرفیت‌های موجود نیز رتبه چهارم در سطح کشور داریم و در این زمینه تراکم واحدها در قم 8 برابر میانگین کشور بوده و امکان افزایش وجود ندارد و حتی باید تعداد را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه از سال 93 روند کاهش تولید را در مرغداری‌ها داشتیم و از شش میلیون به پنج میلیون قطعه رسیده‌ایم، تصریح کرد: این در شرایطی بوده که روزانه نیاز قم 60 تا 70 تن مرغ است که در جهت تأمین از استان‌های هم‌جوار به تأمین نیاز دست یابیم.

پورمیدانی ابراز کرد: همچنین کاهش جوجه‌ریزی در قم نسبت به سال قبل در افزایش قیمت اثربخش بود و از شش میلیون و 400 هزار به پنج میلیون و 200 هزار قطعه جوجه رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس آمایش سرزمینی و تراکم موجود باید تعداد واحدها را کاهش دهیم، عنوان کرد: آلودگی زیست‌محیطی یکی از آثار این تراکم است، هرچند ازنظر مرغ تخم‌گذار ظرفیت خوبی داریم و برای تبدیل مجوزها از گوشتی به تخم‌گذار ظرفیت وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: قیمت مبنایی که از سامانه کشوری در مورد مرغ گرفته‌ایم در همه استان‌ها شامل مرغ زنده بیش از 17 هزار تومان و قیمت مرغ کشته از 23 تا 25 تومان است، به دلیل تفاوت قیمت مرغ در قم، اسم این استان در فهرست سامانه ملی نیست.

وی گفت: مرغداران قمی در این مدت تعامل خوبی با ستاد تنظیم بازار داشتند، درحالی‌که برخی از استان‌ها که چند برابر ظرفیت به تولید می‌پردازند حاضر به کاهش قیمت نیستند، در جهت جبران زیاد مرغداران قم، در چند روز گذشته افزایش قیمت در عرضه مرغ وجود دارد.

پورمیدانی اضافه کرد: کاهش نهاده‌ها، قیمت تنظیم بازار مرغ را برهم زد و موجب گرانی آن شد و در تأمین نهاده در یک ماه قبل دچار مشکلات زیادی شدیم و مرغداران حاضر به جوجه ریزی نیستند.