کاهش قیمت جوجه یکروزه در بازار/ نیازی به واردات مرغ نداریم

نایب رئیس انجمن مرغداران گوشتی گفت: با توجه به پتانسیل صادرات یک میلیون تن مرغ و عدم سازگاری ذائقه مردم نیازی به واردات مرغ منجمد نیست.
حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت بازار مرغ اظهار کرد: هم اکنون مرغداران هر کیلو مرغ را با نرخ مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان عرضه می کنند که با این وجود مرغ با نرخ ۲۴ هزار ‌و ۹۰۰ تومان باید بدست مصرف کننده برسد.

وی افزود: گرچه قیمت تمام شده تولید بر مبنای نرخ جوجه و سایر مولفه های تولید بالاتر است، اما تمامی مرغ هایی که در بازار وجود دارد، توسط واحدهای مرغداری با نرخ مصوب به کشتارگاه و سپس مراکز صنفی عرضه می شود که انتظار حداقلی این است که مرغ بعد از کشتار به سبب سودجویی منحرف نشود.
اسداله نژاد عرضه مرغ با نرخ بالاتر از ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان را گرانفروشی دانست و گفت: دستگاه های ذی ربط با اعمال نظارت دقیق از گرانفروشی باید جلوگیری کنند.
این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی بیان کرد: میزان جوجه ریزی واحدهای مرغداری به میزان تولید بستگی دارد چرا که واحدهای مرغداری این آمادگی را دارند که تولید را انجام دهند.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: گرچه در خصوص ظرفیت واحدهای مرغداری مشکلی وجود ندارد، اما بحث اصلی تامین به موقع نهاده و جوجه ریزی مورد نیاز واحدهای مرغداری است که متاسفانه تامین جوجه در ۲ ماه گذشته دچار چالش شده است.
وی از کاهش نسبی قیمت جوجه یکروزه در بازار خبر داد و گفت: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه با واردات تخم مرغ نطفه دار به ۶ هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است که امیدواریم ظرف روزهای آتی به نرخ مصوب برسد‌.
به گفته اسداله نژاد، با واردات تخم مرغ نطفه دار و عرضه به بازار، شرایط جوجه به سمت متعادل شدن است، درحالیکه هفته گذشته قیمت هر قطعه جوجه به ۹ هزار تومان رسیده بود.
این مقام مسئول با انتقاد از تاخیر در تخصیص نهاده دامی بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید به گونه ای برنامه ریزی کند که قبل از جوجه ریزی نهاده در اختیار واحدهای مرغداری قرار گیرد که در مقطع کوتاه ۱۰ تا ۱۵ روزه این اتفاق رخ داد و حال نمی دانیم مجدد چه اتفاقی رخ داد که بعد از جوجه ریزی نهاده در اختیار مرغدار قرار می گیرد.

فراز دانه فرداد
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به چالش های پیش روی مرغداران با تاخیر در توزیع نهاده دامی گفت: واحدهایی که بدنبال جوجه ریزی هستند، دان کافی باید در اختیار داشته باشند در غیراین صورت مجبور به تامین نهاده از بازار آزاد می شوند. مرغدار بعد از تاخیر ۱۰ تا ۱۵ روزه در توزیع نهاده مجبور است مازاد نهاده خود را در پایان دوره به علت پاکسازی واحد به سبب رعایت موازین بهداشتی و ضدعفونی در بازار آزاد بفروشد تا خلاء ابتدای دوره را جبران کند، چنانچه در انبار نگهداری کند ممکن است طی بازدیدهای انجام شده مشکلاتی رخ دهد، از این رو وزارت جهاد به گونه ای باید برنامه ریزی کند که دان مورد نیاز در زمان مقرر بدست مرغدار برسد.
این مقام مسئول درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: آینده قیمت مرغ بستگی به مدیریت بازار دارد که از سوی وزارت جهاد و وزارت صمت به درستی صورت بگیرد تا اتفاق بدی رخ ندهد چرا که با رها شدن بازار و توزیع مرغ در سطح کشور سوء استفاده هایی رخ می دهد.
وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم،‌بیان کرد: کشوری که ظرفیت صادرات یک میلیون تن مرغ دارد، واردات مرغ طنز تلخی است که وجود دارد و همواره با کنترل بازار تولید نیازی به واردات تخم مرغ نطفه دار و مرغ منجمد برای ذخایر استراتژیک و تامین نیاز بازار نداریم.
اسداله نژاد با بیان اینکه مصرف مرغ منجمد سازگاری با ذائقه مردم ندارد، گفت: بنابر تجربه سنوات گذشته مردم استقبالی از خرید مرغ منجمد ندارند و امیدواریم شرایط به گونه ای برنامه ریزی شود که مرغ از تولید داخل تامین شود و با کنترل قیمت مولفه های تولید مردم بتوانند با آرامش مرغ را با نرخ پایین از بازار خریداری کنند.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در پایان با اشاره به اینکه سرانه مصرف مرغ در سطح کشور افزایش یافته است، تصریح کرد: بنابر آمار سرانه مصرف مرغ به بیش از ۳۲ کیلوگرم رسیده که با این وجود روزانه ۷ هزار تن مرغ در سطح کشور باید عرضه شود.