وزارت کشاورزی بالا بودن سرب در گوشت مرغ را رد کرد

در پی اعلام رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مبنی بر اینکه میزان سرب در گوشت مرغ 47 درصد بیشتر از استاندارد است، معاون وزیر کشاورزی این موضوع را رد کرد.

حسن رکنی در خصوص بالا بودن میزان سرب در گوشت مرغ تصریح کرد: در تولید طیور به‌هیچ‌عنوان از هورمون استفاده نمی‌شود و بالا بودن میزان سرب در آن مربوط به آزمایش انجام‌شده در دو سال پیش بوده است.

وی افزود: حدود دو سال پیش آزمایش و پایشی برای بررسی کیفیت محصولات کشاورزی ازجمله گوشت مرغ انجام و بالا بودن میزان سرب اعلام شد. اما در آزمایش‌های تکمیلی پس‌ازآن، این موضوع رد شد و اعتبارسنجی آن آزمایش نیز بعدها زیر سؤال رفت.

رکنی همچنین تأکید کرد: در تولید طیور به‌هیچ‌عنوان از هورمون استفاده نمی‌شود و این اصطلاح اشتباهی است که مطرح و تنها باعث تشویش اذهان عمومی شده است. چراکه نژادهای اصلاح‌شده‌ای که در صنعت طیور از آخرین دستاوردهای موجود در جهان بهره برده‌اند سرعت رشدشان به‌گونه‌ای است که هیچ نیازی به استفاده از هورمون ندارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه گوشت مرغ ایرانی به دلیل استانداردهای بالا به کشورهای مختلف صادر می‌شود، اظهار کرد: کیفیت گوشت مرغ ایرانی به‌گونه‌ای است که هم در سبد خانوار مردم جایگاه خود را به دست آورده و هم از استانداردهای لازم برای صادرات به بسیاری از کشورها برخوردار شده است.

به گفته وی پس از سفر اخیر هیئت روسی (که از استانداردهای مطابق با اتحادیه اروپا پیروی می‌کند) به ایران مقامات این کشور اعلام کردند که محصولات کشاورزی ایران دارای استانداردهای مناسبی برای این کشور است.