هیچ‌کدام از واحدهای صنعتی مازندران آلوده نیست

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: متأسفانه سازمان دامپزشکی در خصوص بروز آنفلوانزا عجولانه برخورد کرد و به خاطر حساسیتی که وجود داشت شعاع موضوع را گسترده کرد و در این زمینه بزرگ‌نمایی شد.

شمس الله شریعت نژاد در خصوص آخرین وضعیت شیوع آنفلوانزا در کشور گفت: بیماری آنفلوانزا که یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و از طریق طیور و پرندگان منتقل می‌شود در شمال کشور فقط در مرغداری‌های خانگی مشاهده شد و در حال حاضر این بیماری مدیریت‌شده و وضعیت عادی است.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: نکته‌ای که وجود دارد برای مرغداری‌های خانگی مجوزی صادر نمی‌شود؛ اما در همه واحدهای صنعتی تولید و پرورش مرغ و تخم‌مرغ که دارای مجوز هستند هیچ مشکل و نشانی از آنفلوانزا مشاهده نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: متأسفانه سازمان دامپزشکی در خصوص بروز آنفلوانزا مقداری عجولانه برخورد کرده و به خاطر حساسیتی که وجود داشت شعاع موضوع را گسترده کرده و در این زمینه بزرگ‌نمایی شد.

شریعت نژاد گفت: بزرگ‌نمایی به وجود آمده در مورد شیوع آنفلوانزا لطمات بسیار جدی به صنعت مرغ به‌خصوص در مازندران وارد کرد که باید تدابیر لازم برای جبران این خسارت‌ها پیش‌بینی شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی استان مازندران و توجیه اقتصادی پرورش مرغ و تخم‌مرغ در این استان بیش از 35 درصد جوجه یک‌روزه کشور در مازندران پرورش داده و تولید می‌شود، اما متأسفانه به دلیل حواشی رخ داده و بزرگ‌نمایی در مورد شیوع آنفلوانزا، اکثر تولیدکنندگان در این مدت کوتاه به علت فضاسازی‌های صورت گرفته متحمل ضرر و زیان بسیاری شدند.

آنفلوانزا مدیریت‌شده و وضع دارد به حالت عادی برمی‌گردد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر آنفلوانزا مدیریت‌شده و وضع دارد به حالت عادی برمی‌گردد،گفت: از ابتدا هم واحدهای صنعتی پرورش مرغ مشکلی نداشتند و هشدارهایی هم که در مورد شیوع گسترده آنفلوانزا در کشور داده می‌شود به‌منظور پیشگیری است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

شریعت نژاد با تأکید بر حمایت بیشتر دولت از تولیدکنندگان افزود: بر اساس قانون شرکت پشتیبانی امور دام موظف است؛ برای حمایت از تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ‌های آلوده را خریداری کند اما متأسفانه کوچک‌ترین حمایتی مشاهده نشد و همه خسارت‌ها متوجه تولیدکننده شد.

دولت هیچ کمک ریالی نداشته و همه خسارت‌ها را تولیدکنندگان متحمل شدند

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه اصلاً حمایتی در این حوزه وجود ندارد و دولت هیچ کمک ریالی نداشته و همه خسارت‌ها را تولیدکننده‌ها متحمل شدند، افزود: این در حالی است که ما کشوری هستیم که مزیت بالایی برای تولید تخم‌مرغ داریم و این صنعت می‌تواند ارزآور باشد اما حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد.

شایعات آنفلوانزایی مانع افزایش صادرات مرغ شد!

رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت:‌ به دلیل شایعات اخیر درباره آنفلوانزای مرغی، قانون جدید مبنی بر حذف مجوز وزارت کشاورزی برای صادرات مرغ، نمی‌تواند به بازار این محصول کمک کند و برای ایجاد تعادل در بازار، باید به افزایش صادرات مرغ کمک کرد.

محمد یوسفی، اظهار کرد: علی‌رغم حذف مجوز وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات گوشت مرغ در راستای تسهیل آن، برخی شایعات و اخبار درزمینه‌ی شیوع آنفلوانزای مرغی در کشور که فقط در چند نمونه بومی یکی از روستاهای مازندران مشاهده‌شده بود، سبب شد تا صادرات این محصول با مشکلات بسیاری مواجه شود.

وی افزود: پیش‌ازاین مشتریان عراقی علی‌رغم این‌که رقیبی مانند برزیل هر کیلوگرم گوشت مرغ صادراتی را کمتر از دو دلار در بندر بصره عرضه می‌کرد، به دلیل اسلامی و شیعی بودن و همچنین شرایط ذبح اسلامی، خواهان گوشت مرغ ایرانی بودند، اما پس از این‌که اطلاعیه سازمان دامپزشکی مبنی بر بروز آنفلوانزای مرغی دریکی از روستاهای مازندران منتشر شد، صادرات گوشت مرغ به عراق تقریباً قطع‌شده و تنها حجم اندکی به افغانستان صادر می‌شود.

یوسفی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که با توجه به مازاد تولید گوشت مرغ نسبت به مصرف (نیاز داخلی، ذخیره و صادرات) بازار رکودی و قیمت رو به کاهش این محصول تا ماه‌های آینده همچنان ادامه دارد، چراکه باید تولید با میزان مصرف متعادل شود.