هرروز یک مرغداری در حال ورشکست شدن است

تولیدکننده‌‎ها دائماً در حال ضرر هستند و کسی هم به فکر آن‌ها نیست، به‌این‌ترتیب تعدادی خودبه‌خود ورشکست می‌شوند و شاید در این میان تعدادی دیگر بتوانند دوام بیاورند.

محمد یوسفی، رئیس اتحادیه مرغ گوشتی بیان داشت: کاهش مجدد و دوباره قیمت مرغ زنده به 3500 تومان باعث شده تا مرغداران بازهم متضرر شوند، در درب مغازه‌ها هم قیمت مرغ 5000 تا 5200 تومان است که این قیمت با قیمت واقعی، 800 تا 1000 تومان تفاوت دارد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی است بنده این است که قیمت مرغ حتی در آستانه سال جدید و نزدیک شدن به ایام عید نه‌تنها افزایشی نخواهد داشت بلکه به حد تعادل هم نمی‌رسد، زیرا شرکت پشتیبانی امور دام نیز ذخیره‌های خود را در آن ایام وارد بازار می‌کند.

یوسفی اضافه کرد: متأسفانه صادرات مرغ ما نیز دارای وضعیت مناسبی نیست، زیرا صنعت مرغ ما به دلیل بالا بودن قیمت تمام‌شده مرغ توان رقابت با کشورهایی مانند برزیل و ترکیه را ندارد، لذا نمی‌تواند بازار کشورهای اطراف و همسایه را هم در دست بگیرد.

وی تأکید کرد: در کشورهایی مانند برزیل و ترکیه نه‌تنها جایزه‌های صادراتی و شرایط خوبی را برای صادرکنندگان در نظر می‌گیرند بلکه از طرفی، تولیدکنندگان آنجا مجبور نیستند بهره‌های 36 درصدی به بانک‌ها بپردازند بلکه نهایتاً 5 تا 6 درصد بهره بانکی آن‌ها است، همین موارد باعث می‌شود تا قیمت تمام‌شده تولید ما بالا رفته و توان رقابت با دیگر کشورها را نداشته باشیم.

وی گفت: ترکیه‌ای‌ها مرغ به عراق و ارمنستان می‌دهند و ما نمی‌توانیم با آن‌ها رقابت کنیم، هرسال در حدود 2 میلیون تن مرغ به کشورهای اطراف ما وارد می‌شود، اما سهم ما از این بازار صادرات تنها 50 هزار تن است، آن‌هم زمانی که تولیدکننده‌ها در داخل کشور ضرر می‌کنند و مجبورند که صادرات داشته باشند وگرنه صادرات حتی در این حد نیز به‌صرفه نیست.

یوسفی در پاسخ به این‌که دولت در این راستا چه حمایت‌هایی می‌تواند از تولیدکننده داشته باشد، گفت: دولت صنعت مرغ را رها کند بهتر است، ما حمایت نخواستیم، الآن تولیدکننده‌‎ها دائماً در حال ضرر هستند و کسی هم به فکر آن‌ها نیست، به‌این‌ترتیب متأسفانه تعدادی خودبه‌خود ورشکست می‌شوند و شاید در این میان تعدادی دیگر بتوانند دوام بیاورند. واقعیت این است که هرروز یک مرغداری در حال ورشکست شدن است.