نبود کشتارگاه اختصاصی شترمرغ در استان زنجان

زنجان مدیرکل دامپزشکی زنجان گفت: به‌علت نبودن ظرفیت عملی تولید شترمرغ در استان، کشتارگاه اختصاصی برای آن وجود ندارد.
محمدباقر حاج‌کاظمی گفت: در استان زنجان تعداد ۵ واحد کشتارگاه صنعتی طیور وجود دارد که ۲ واحد از این کشتارگاه‌ها، دارای خط تخلیه اندرونه اتوماتیک هستند و قادرند مرغ با درجه بهداشتی A تولید کنند که نسبت به وضعیت معمولی یا مرغ‌های درجه B از نظر بهداشتی بهتر بوده است، ضایعات کمتری در مرغ باقی می‌ماند و عمر ماندگاری این محصول نیز بیشتر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه سایر مرغ‌های درجه‌دار دارای ضایعات کمتر همچنین تمیزتر و وضعیت کلی بهتری هستند، افزود: لذا توصیه می‌شود که مردم از این مرغ‌ها استفاده کنند؛ هرچند که ممکن است در حدود ۵ الی ۱۰ درصد گران‌تر از مرغ‌های معمولی باشند. البته خریداری و مصرف مرغ‌های مذکور در مجموع به‌نفع مصرف‌کننده خواهند بود، چراکه ضایعات کمتری خواهند داشت و تمیزتر و بهداشتی‌تر هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه تعداد کشتارگاه صنعتی دام در استان ۲ واحد است و این در حالی است که خوشبختانه همه کشتارگاه‌های سنتی دام از سال ۹۱ در شهرستان زنجان و از سال ۹۴ در استان تعطیل شدند، عنوان کرد: در حال حاضر در شهرستان زنجان یک کشتارگاه صنعتی دام و در ابهر نیز یک کشتارگاه متعلق به شهرداری وجود دارد که هم‌اینک این کشتارگاه مذکور بازسازی شده و مشغول به کار است بنابراین در استان دو کشتارگاه دام فعالیت دارند.
حاج‌کاظمی با اشاره به اینکه در استان یکی از کشتارگاه‌ها طیور دارای خط اختصاصی بوقلمون بوده و فعال است، ادامه داد: همچنین دو کشتارگاه دیگر نیز در حال ساخت و تکمیل خط کشتار بوقلمون هستند؛ البته لازم به ذکر است که یکی دیگر از کشتارگاه‌های طیور در حال حاضر دارای امکاناتی است که قادر به کشتار بلدرچین نیز است؛ در این کشتارگاه خط کشتار به‌ نحوی ساخته شده که دارای قابلیت و قلاب‌های مناسب برای کشتار بلدرچین نیز است، اما در همین کشتارگاه در حال ساخت، سالن جداگانه و خط مستقل برای کشتار بلدرچین وجود دارد که مراحل اجرایی و عمرانی خود را می‌گذراند.
وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر بیماری طاعون نشخوارکنندگان در شهرستان طارم موردی مشاهده نشده است، افزود: بیشترین موارد کانونی بیماری در شهرستان خدابنده بوده که با اقدامات پیشگیرانه و کنترلی از گسترش بیماری به سایر نقاط استان جلوگیری به عمل آمده است.