مشکل بازار تخم‌مرغ؛ افزایش سرانه مصرف و بی‌نظمی در تأمین نهاده‌ها

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن گفت: در حال حاضر در تولید تخم‌مرغ کمبودی وجود ندارد حتی نسبت به سال گذشته تولید بیشتر شده است، ولی سرانه مصرف افزایش داشته همچنین بی‌نظمی در تأمین نهاده‌ها طی مدت گذشته باعث ایجاد مشکل شده است.

حمید کاشانی، در خصوص وضعیت عرضه تخم‌مرغ به بازار گفت: در نیمه دوم سال، سرانه مصرف تخم‌مرغ به دلیل اینکه پروتئین‌های دیگر به‌شدت افزایش قیمت داشته‌اند افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر در تولید تخم‌مرغ کمبودی وجود ندارد حتی نسبت به سال گذشته تولید بیشتر شده است، ولی سرانه مصرف افزایش داشته همچنین بی‌نظمی در تأمین نهاده‌ها طی مدت گذشته باعث ایجاد مشکل شده است.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن گفت: تخم‌مرغ در غرفه‌ها و میادین به قیمت مصوب توزیع می‌شود بیش از ۲ هزار تن تخم‌مرغ وارد کشور شده است که از چند روز گذشته توزیع را به بازار شروع کرده‌ایم و امروز حجم توزیع بیشتر شده است.

کاشانی بیان کرد: تخم‌مرغ فله شانه‌ای ۴۳ هزار تومان عرضه‌شده و تخم‌مرغ بسته‌بندی شانه‌ای ۴۷ هزار تومان عرضه می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن گفت: دخالتی در توزیع تخم‌مرغ در سطح شهر و خرده‌فروشی‌ها را نداریم فقط در غرفه‌ها، میادین و فروشگاه‌ها عرضه را انجام می‌دهیم.

وی در خصوص حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گفت: اگر در تأمین نهاده‌ها به دلیل عدم تأمین ارز بی‌نظمی صورت گرفته باشد تولیدکننده خواستار این است که نهاده آزاد شود تا به‌صورت مستقیم از بازار آزاد نهاده‌ها را تأمین کند و به‌صورت نرخ آزاد محصول خود را بفروشد.

کاشانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده تا زمانی که ارز وجود دارد فعالیت خود را ادامه دهید و امیدواریم تأمین نهاده منظم شود تا آشفتگی در بازار از بین برود.