مرکزی| بالارفتن قیمت نهاد ه های دامی عامل اصلی افزایش قیمت مرغ است

گروه استان‌ها- مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه در پنج ماه گذشته بیش از ۲۵ هزار تن گوشت سفید در استان مرکزی تولید شده است گفت: صادرات مرغ باعث افزایش قیمت گوشت سفید نیست بلکه افزایش قیمت نهاده های دامی عامل مستقیم افزایش قیمت مرغ است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محسن شانقی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت بزرگداشت هفته دولت با اشاره به عملکرد این سازمان در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در استان مرکزی یک هزار و 118 کانون بیماری‌های طیور، آبزیان و دام در سال 92 مشاهده شد که در سال 99 با اقداماتی اعم از واکسیناسیون، اقدامات پیشگیرانه و ضدعفونی به 329 مورد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: طی یک سال گذشته 482 مورد مبتلای بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در استان مرکزی مشاهده شد که این تعداد در ابتدای دولت تدبیر و امید 586 مورد بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: در استان مرکزی کانون بیماری های واگیر دار و غیرواگیر دار دام، طیور و آبزیان 70 درصد نسبت به ابتدای سال 92 کاهش پیدا کرده است و در سال 92 یک هزار و 118 کانون بیماری واگیردار و غیرواگیر دار دام، طیور و آبزیان مشاهده گردید که در سال 99 با اقدامات پیشگیرانه به 329 مورد کانون در سطح استان مرکزی کاهش پیدا کرده است.

شانقی تصریح کرد: صدور پروانه ساخت 19 داروی دامپزشکی برای سه کارخانه داروی دامی به منظور تحقق شعار جهش تولید از برنامه اداره دامپزشکی است هم اکنون در استان مرکزی دو کشتارگاه استان مرکزی دارای کد IR هستند و ارائه کد IR به سه کشتارگاه در استان مرکزی از دیگر برنامه های تحقق شعار سال است.

وی خاطرنشان کرد: تسهیل روند صادرات و تعامل با تولیدکنندگان برای افزایش تولید از برنامه های مهم تحقق شعار امسال است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی عنوان کرد: تا پایان سال گذشته 62 هزار تن گوشت سفید در استان مرکزی تولید شد که با توسعه نظارت های بهداشتی و شرعی واحدهای تولیدی و ارتقای کیفیت و سلامت فرآورده های خام تولید امسال گوشت سفید در استان مرکزی 51 درصد نسبت سال 92 افزایش پیدا کرده است.

شانقی ادامه داد: صادرات و ارز آوری فرآورده های خامی به خارج کشور نسبت به سال های ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید 100 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: ارتقای توان تشخیصی آزمایشگاه دامپزشکی استان مرکزی و بهره برداری از آزمایش های مولکولی تشخیص بیماری های تخصصی، توسعه بخش خصوصی و ایجاد فرصت از اقدامات اداره دامپزشکی در طی مدت فعالیتش است و در ابتدای سال 92 مراکز بخش خصوصی تحت نظارت اداره دامپزشکی 124 واحد بوده که امسال این تعداد به 157 مورد افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت تدبیر و امید دو آزمایشگاه دامپزشکی بخش خصوصی وجود داشت و هم اکنون  پنج آزمایشگاه در استان مرکزی وجود دارد.

شانقی تصریح کرد: بر اساس برنامه ملی کنترل آنفلونزا بر پنج محور رصد و پایش، شبکه تشخیص، اقدامات کنترلی، آموزش و اطلاع رسانی و ارزیابی و مراقبت آنفلونزا فوق حاد پرندگان در استان مرکزی کنترل شده است و در این راستا 14 هزار نمونه برداری و بیش از 30 هزار آزمایش انجام گردید و خوشبختانه مورد مثبتی کشف نشده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته یک میلیون و 815 هزار قطعه طیور حساس برای پیشگیری بیماری آنفلونزا فوق حاد واکسیناسیون شدند سال 97 در استان مرکزی 191 کانون بیماری دامی لامپی اسکین مشاهده شد که خوشبختانه با انجام اقداماتی اعم از واکسناسیون 188 هزار دام سنگین، ضدعفونی و سم پاشی بیش از یک میلیون و 937متر مربع جایگاه دام و سم پاشی 20 هزار دام سبک و سنگین به پنج کانون بیماری دامی لامپی اسکین کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اضافه کرد:  واکسیناسیون یک میلیون و 176 هزار قطعه طیور بومی در طی دو مرحله با واکسن رایگان از جمله اقداماتی که توسط اداره دامپزشکی برای کنترل بیماری نیوکاسل انجام داده است.

شانقی عنوان کرد: سالم سازی آب ورودی به مراکز تفریق تخم ماهی چشم زده و ساماندهی استخرهای دو منظور کشاورزی از جمله اقدامات اداره کشاورزی برای کنترل بیماری آبزیان است.

وی با اشاره به بیماری مشترک اسب و انسان    گفت: رزمایشی در شهرستان کمیجان برای کنترل بیماری مشمشه برگزار شد که سال گذشته 30 درصد کانون های بیماری های دامی نسبت به سال 97 کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: اعطای کد نظارت شرعی برای کشتارگاه های طیور، انتصاب چهار ناظر شرعی در کشتارگاههای دام، افزایش تعداد ناظرین کشتارگاه های طیور جهت نظارت بر کیفیت و صدور مجوز حلال برای صادرات گوشت مرغ از جمله اقداماتی که در راستای تضمین کیفیت و سلامت موادغذایی انجام شده است.

شانقی خاطرنشان کرد: طی پنج ماه اخیر 233 هزار قطعه آبزیان زینتی، 50 هزار کیلوگرم آلایش مرغی، 232 هزار کیلوگرم پا و پنجه مرغ، 455 هزار کیلوگرم تخم مرغ خوراکی، بیش از 115 هزار قطعه تخم مرغ نطفه دار، یک میلیون و 860 هزار کیلوگرم گوشت مرغ منجمد و 25 هزار کیلوگرم گوشت مرغ تازه از استان مرکزی صادر شده است.

وی ادامه داد: در پنج ماه گذشته بیش از 25 هزار تن گوشت سفید در استان مرکزی تولید شده که 14 هزار تن این عدد مصرف استان و 11 هزار تن آن مازاد بر مصرف استان مرکزی بوده است که  یک هزار و 860 تن آن صادر شده است و صادرات مرغ باعث افزایش قیمت گوشت سفید نیست بلکه افزایش قیمت نهاده های دامی عامل مستقیم افزایش قیمت مرغ است.