مرغ در مسیر ارزانی/ نرخ روی ۱۵ و ۵۰۰ پایین آمد

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: چهارآیین گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

برومند چهار آیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی قیمت کنونی مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: براساس تجربیات سنوات گذشته قیمت گذاری دستوری راهگشای تنظیم بازار نیست و حال جای این سوال مطرح است که چرا مسئولان تنظیم بازار مجدد این سیاست را به کار گرفتند؟

چهارآیین نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و ۷۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: فروش مرغ با نرخ بالای ۱۶ هزار تومان مورد تایید تشکل ها نیست.
این مقام مسئول ادامه داد: علی رغم کاهش قیمت مرغ زنده درب مرغداری، مرغ آماده به طبخ در برخی مغازه ها تا ۲۵ هزار تومان عرضه می شود، در حالیکه فروش مرغ با نرخ بالای ۱۶ هزار تومان اجحاف در حق مصرف کنندگان است.

وی با اشاره به اینکه روزنه امیدی پیش روی بازار نهاده های دامی نیست، بیان کرد: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار و ذرت یک هزار و ۸۵۰ تومان در بازار آزاد عرضه می شود که قیمت بالای نهاده های دامی و کمبود در بازار، صنعت مرغداری را با چالش هایی روبرو کرده است.

چهار آیین از کاهش جوجه ریزی در واحدهای مرغداری خبر داد و افزود: با استمرار سیاست فعلی توزیع کنجاله سویا و ذرت پیش بینی می شود که عرضه مرغ به سبب کاهش جوجه ریزی در ماه رمضان با مشکلاتی روبرو شود چرا که در شرایط فعلی بسیاری از مرغداران به سبب نگرانی از کمبود ذرت و کنجاله سویا از جوجه ریزی امتناع می کنند که این امر بر کاهش قیمت جوجه یکروزه تاثیر گذاشته است.

این مقام مسئول در ادامه افزود: اگرچه برخی دولتمردان به اشتباه تصور می کنند که صدور بخشنامه راهکار مناسبی برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ در بازار است، اما عرضه و تقاضا تنها تعیین کننده مکانیزم بازار و تعادل قیمت است.

چهارآیین با انتقاد از سیاست اخیر توزیع نهاده های دامی با نرخ مصوب به مرغداران بیان کرد: بنابر تصمیم اخیر مسئولان دولتی، تولیدکنندگانی که قصد دریافت کنجاله سویا و ذرت با نرخ مصوب از پشتیبانی امور دام را دارند، باید از وزارت جهاد کشاورزی معرفی نامه دریافت کنند که تمامی این عوامل تولیدکنندگان را با مشکلاتی در تامین نهاده ها روبرو کرده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت مرغ در روزهای آتی را پیش بینی کرد و گفت: با استمرار سیاست فعلی نهاده های دامی و کاهش جوجه ریزی پیش بینی می شود که اگر مسئولان ذی ربط مدیریت مناسبی برای نهاده های دامی به کار نگیرند، بدون تردید قیمت مرغ در ماه رمضان افزایش می یابد.

چهار آیین در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه زیرساخت تولید مرغ در کشور ۲ برابر ظرفیت تولید فعلی است، از این رو واردات مرغ ضربه مهلکی به تولید وارد می کند.