مرغ باز هم گران شد

عضو هئیت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۲۶ هزار تومان است.

 

عظیم حجت عضو هئیت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۸ هزار و ۳۰۰ تا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ها ۲۲ هزار تا ۲۶ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه عرضه مرغ با نرخ های بالاتر در برخی مغازه ها امر تازه ای نیست، افزود: در طول سال قیمت مرغ در برخی فروشگاه ها بسته به مناطق مختلف، میزان فروش و اجاره بها بالاتر از قیمت مصوب است که این موضوع هیچ ارتباطی به تولیدکننده ندارد و دستگاه های مسئول باید نظارت کنند.

حجت ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه های تولید، عرضه مرغ در مغازه ها با نرخ بالاتر از ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان گرانفروشی است.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم، بیان کرد: با توجه به انگیزه مرغداران به تولید، جوجه ریزی به بالای ۱۲۰ میلیون قطعه می رسد که با این وجود در ایام‌ پایانی سال کمبود و افزایش قیمت در بازار مرغ نخواهیم داشت‌.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی‌همچنان دچار دوگانگی است، بیان کرد: بخشی از نهاده های دامی از طریق سیستم بازارگاه تا سن ۴۰ روزگی به ازای هر قطعه جوجه ۴ کیلو تخصیص داده می شود، اما کل نهاده از این محل قابلیت خرید ندارد و به دلیل کاهش استقبال کشتارگاه ها و مردم از مرغ درشت، بخشی از نهاده ها از بازار آزاد با نرخ های بالاتر تامین‌ می شود.

حجت قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد را ۴ هزار تومان و کنجاله سویا را ۱۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هفته گذشته قیمت برخی ریز مغذی های طیور همچون لیزین، متیونین حداقل هر کیلو ۱۰ هزار تومان افزایش یافت که تمامی این عوامل قیمت تمام شده تولید را تحت تاثیر قرار می دهد.

قیمت مرغ بالا رفت

وی قیمت مصوب هر قطعه جوجه یکروزه را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ ۵ هزار تومان بدست مرغدار می رسد که تمامی این عوامل هزینه تولید را تحت تاثیر قرار می دهد، به همین خاطر مرغداران از ستاد تنظیم بازار تقاضا دارند که بعد از تاخیر ۴ ماهه نرخ جدید مصوب را اعلام‌کند تا از بلاتکلیفی خارج شوند.