مرغ ارگانیک در ایران هنوز سر از تخم درنیاورده است

معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: ما برای داشتن مرغ ارگانیک نیاز به تولید خوراک دام به‌صورت ارگانیک توسط کشاورزان داریم.

دکتر فرهمند صالح‌زاده ادامه داد: مرغ ارگانیک، مرغی است که در تغذیه، نگهداری و درمان از هیچ‌گونه ماده شیمیایی استفاده‌نشده باشد. ماده شیمیایی مثل: آفت‌کش‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها، باقیمانده مواد غذایی و کودهای شیمیایی در خوراک که غیرطبیعی هستند؛ با حذف این موارد و جایگزین کردن خوراک تولیدشده به روش‌های ارگانیک می‌توانیم به تولید مرغ ارگانیک برسیم.

اول خوراک ارگانیک بعد مرغ ارگانیک

صالح‌زاده در خصوص وجود مرغ ارگانیک در ایران، اذعان کرد: ما در ایران مرغ ارگانیک نداریم و با تولید مرغ ارگانیک در ایران هنوز فاصله جدی داریم و باید در درجه اول خوراک ارگانیک تولید کنیم، مثل ذرت و سویا و … را به روش‌های ارگانیک تولید کنیم تا بتوانیم در گام بعدی مرغ ارگانیک را تولید و به بازار روانه کنیم.

همه مرغ‌ها معمولی‌اند مگر آنکه‌…

معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در خصوص تفاوت‌های مرغ ارگانیک و مرغ معمولی، تشریح کرد: مرغ‌های معمولی که در دسترس همگان است و از آن استفاده می‌کنند، از خوراکی استفاده می‌کند که به آن کود شیمیایی داده‌شده، آفت‌کش‌ها در رشد آن خوراک استفاده‌شده است، و در دوره‌ی پرورش مرغ‌های معمولی از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود. البته ما در خوراک دام همه‌ی موارد ذکرشده از قبیل: آنتی‌بیوتیک، کودهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها را مورد آزمایش قرار می‌دهیم تا اینکه از حد مجاز بیشتر نباشد و اگر غیرازاین باشد از ورود این مرغ‌ها به بازار جلوگیری می‌کنیم. باید بدانیم که مرغ ارگانیک، مرغی است که از خوراکی تغذیه می‌کند که در کشت آن اصلاً از کود شیمیایی و آفت‌کش استفاده‌نشده است. همچنین در دوره‌ی پرورش مرغ ارگانیک هم از هیچ نوع داروی آنتی‌بیوتیک استفاده نمی‌شود.

اگر مرغ ارگانیک یافتید حتماً باید گران‌تر باشد

فرهمند صالح‌زاده در خصوص گران‌تر بودن مرغ‌های ارگانیک، افزود: طبیعتاً برای پرورش مرغ‌های ارگانیک در مقایسه با تولید مرغ‌های معمولی هزینه‌ی بیشتر و مراقبت‌های ویژه‌ای نیاز است. جوجه‌های در حال پرورش به روش ارگانیک نباید در طول دوره مریض شوند تا اینکه نیاز به آنتی‌بیوتیک نداشته باشند و این مستلزم نگهداری ویژه از جوجه‌هاست. علت بعدی گران‌تر بودن مرغ‌های ارگانیک استفاده از خوراک تولیدشده به روش ارگانیک است که در کشت آن‌ها از هیچ‌گونه آفت‌کُش و کود شیمیایی استفاده‌نشده است.

مرغ سبز مرغ ارگانیک نیست اما …

دکتر فرهمند صالح‌زاده، در پاسخ به این سؤال که آیا مرغ سبز همان مرغ ارگانیک است یا خیر پاسخ منفی داد و گفت: این مرغ سبز که در دسترس است مرغی است که در دوره‌ی پرورش از آنتی‌بیوتیک استفاده نکرده است. مرغ‌های سبز از مرحله‌ی جوجه ریزی تا کشتارگاه و بسته‌بندی تحت نظارت جدی بازرسان قرار می‌گیرند. مرغ‌های سبز در سه مرحله مورد آزمایش قرار می‌گیرند، در روز پانزدهم، روز بیست‌ و پنجم و زمان کشتار، تا اینکه مشخص شود در دوران پرورش به‌هیچ‌وجه آنتی‌بیوتیک مصرف نکرده باشند.

معاون دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور، در پایان افزود: مرغ‌های سبز یک پله بالاتر از مرغ‌های معمولی قرار دارند به علت این‌که نه در دوران پرورششان مریض شده‌اند و نه این‌که آنتی‌بیوتیک دریافت کرده‌اند، پس از یک امنیت غذایی بالاتر نسبت به مرغ‌های معمولی برخوردار هستند. به همین نسبت مرغ‌های ارگانیک هم نسبت به مرغ‌های سبز از امنیت غذایی بیشتری برخوردارند به علت این‌که علاوه بر دریافت نکردن آنتی‌بیوتیک، در خوراک آن‌ها هم از کودهای شیمیایی و آفت‌کُش خبری نیست.