قیمت کاذب مرغ در برخی مغازه ها/ نرخ هر کیلو مرغ ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان است

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: مرغ قطعه بندی با نرخ بالای ۳۵ هزار تومان در برخی مغازه ها عرضه می شود که نامتعارف است.

محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان، لاشه مرغ در کشتارگاه ۲۳ هزار و ۴۶۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی افزود: به دلیل سودجویی عوامل واسطه و دلال، مرغ قطعه بندی در مغازه های سطح شهر با نرخ هر کیلو ۳۵ هزار تومان عرضه می شود.

کمالی سروستانی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان، نرخ مرغ گرم در کشتارگاه را ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان و در خرده فروشی ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: درصورتیکه ۸۵ درصد ذرت و ۵۵ درصد کنجاله سویا با نرخ مصوب تامین شود، قیمت مرغ نباید بیش از این در بازار عرضه شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر تعزیرات به صورت دستوری مرغداران را مجبور به عرضه مرغ با نرخ مصوب کند، مرغداران تمایلی به جوجه ریزی نخواهند داشت.

این مقام مسئول ظرفیت کارخانه های جوجه کشی نسبت به ماه های اخیر را مناسب اعلام کرد و گفت: بازار مرغ به نهاده های دامی بستگی دارد به طوریکه با تامین نهاده ها، بازار مرغ به تعادل می رسد، در غیر این صورت ملتهب می شود.

کمالی سروستانی در واکنش به عرضه مرغ بسته بندی ۱.۸۰۰ گرمی با نرخ ۹۸ هزار تومان در فروشگاه ها بیان کرد: اگرچه مسئولیت گرانفروشی فروشگاه ها با اتحادیه نیست، اما این مسائل باید توسط دستگاه های نظارتی کنترل شود چرا که عرضه هر کیلو مرغ با نرخ ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان مورد تایید ما نیست.

وی با اشاره به اینکه قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار آزاد همچنان بالاست، بیان کرد: با توجه به آنکه اسامی برخی مرغداران در سامانه بازارگاه نیست و تاکنون سهمیه ای برای آن ها در نظر گرفته نشده است، توزیع از طریق سامانه بازارگاه تاثیری در بازار نداشته است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به موجودی نهاده های دامی، مرغداران در تلاشند تا کمبودی در عرضه ایجاد نشود، اما اگر نهاده به دست مرغدار نرسد بدون تردید بازار دچار بحران می شود.

وی با اشاره به اینکه نرخ مصوب مرغ با واقعیت تولید اختلاف معناداری دارد، بیان کرد: اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار تجدید نظری در قیمت مرغ نداشته باشند، مرغدار تمایلی به جوجه ریزی ندارد.

کمالی سروستانی با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی همچون سابق است، بیان کرد: در حال حاضر هر کیلو ذرت در بازار آزاد با نرخ ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و کنجاله سویا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان است.

این مقام مسئول از افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت جوجه یکروزه خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه ۲ هزار و ۵۵۰ تا ۲ هزار و ۸۵۰ تومان است.