قیمت مرغ اشک تولیدکننده و مصرف‌کننده را درآورد

قیمت مرغ در بازار خراسان شمالی در روز 14 بهمن هر کیلوگرم 75 تا 76 هزار و 500 ریال است که این قیمت در اوایل ماه جاری کمتر از 62 هزار ریال بود.

اگرچه نوسان بازار مرغ محدود به خراسان شمالی نبوده و دیگر استان‌ها نیز با چنین مشکلی مواجه‌اند، ولی به دلیل تامین بخش زیادی از نیاز گوشت مرغ این استان از استان‌های دیگر و از سویی قرار داشتن میزان درآمد مردم این منطقه در آخرین رتبه کشوری، فشار را بر مردم این استان بیشتر کرده است.

رییس اتحادیه مرغداران خراسان شمالی می‌گوید: نوسان بازار مرغ درهرصورت به ضرر تولید و مصرف است و در هر دو صورت گرانی و یا ارزانی، سودجویان و دلالان از این بازار بهره‌مند می‌شوند.

ابوالقاسم کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: افزایش 25 تا 30 درصدی قیمت مرغ در این استان در روزهای اخیر که نرخ آن را به هر کیلوگرم 76 هزار ریال رسانده، موقتی است و در چند روز آینده با ورود مرغ به بازار تعدیل می‌شود.

وی اضافه کرد: قیمت تمام‌شده مرغ زنده در مرغداری برای تولیدکننده در حدود 42 هزار ریال است و هرگونه کاهش قیمت مرغ به ضرر تولید است.

کریمی افزود: افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر که ناشی از کاهش میزان جوجه ریزی بوده، قیمت نهاده‌های مرغی ازجمله جوجه یک‌روزه را نیز تا دو برابر افزایش داده و این در جوجه ریزی بعدی به ضرر تولید است.

رییس اتحادیه مرغداران خراسان شمالی راهکار جلوگیری از نوسان قیمت مرغ را تعیین قیمت تضمینی و در اختیار گذاشتن نهاده‌های مرغی از سوی دولت می‌داند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام خراسان شمالی می‌گوید: برای جلوگیری از نوسان بازار مرغ و افزایش بی‌رویه آن، به‌زودی محموله‌های مرغ منجمد به بازار عرضه می‌شود.

علی‌محمد احمدیان در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: مرغ منجمد با نرخ کمتر از 60 هزار ریال به بازار عرضه و در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.

وی اضافه کرد: در روزهای اخیر برای تامین سبد کالای خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی 400 تن مرغ منجمد توزیع‌شده است.

وی افزود: در این استان، مرغ منجمد برای رفع نیاز یک‌ساله مردم در سردخانه‌ها ذخیره‌شده و به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد و تا زمان تعدیل قیمت‌ها، عرضه می‌شود.

وی دلیل تأخیر عرضه مرغ منجمد به بازارهای خراسان شمالی را عدم قیمت‌گذاری از سوی سازمان‌های متولی قیمت اعلام کرد.

بر اساس آمار، میزان نیاز استان خراسان شمالی به گوشت مرغ، سالانه افزون بر 13 هزار تن است که نیمی از این رقم در داخل استان تولید و مابقی از سایر استان‌ها تامین می‌شود.