سود‌جویی ۱۰۰۰ تومانی خرده‌فروشان در هر‌ کیلو‌ مرغ

درحالی‌که هر کیلو‌گرم مرغ گرم در میدان بهمن و به‌صورت عمده ۵۲۰۰ تومان عرضه می‌شود، این محصول تا به دست مصرف‌کننده برسد به‌طور متوسط به ۶۳۰۰ تومان می‌رسد.

به گزارش تسنیم، اتفاقات و مشکلات پیرامون مرغ نه‌تنها به ضرر خرده‌فروشان و مغازه‌داران پروتئینی نشده بلکه سود گزافی را نیز نصیب آن‌ها کرده است.

بنا‌براین گزارش، مشکلات پیش روی صنعت مرغداری و شیوع موقت آنفلوانزای پرندگان در برخی از مناطق شمال کشور، نرخ عرضه مرغ زنده را کاهش داد، به‌طوری‌که قیمت هر کیلوگرم از این محصول تا 3500 تومان کاهش یافت اما قیمت گوشت مرغ در بازار مصرف و برای مردم تغییری هماهنگ با این کاهش نداشته است.

در حالی نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم، به‌طور متوسط 6300 تومان در سطح شهر به فروش می‌رسد که قیمت عمده و نرخ میدان بهمن هر کیلوگرم از این محصول 5200 تومان است یعنی مغازه‌داران با خرید عمده این محصول برای خود 1100 تومان سود در نظر می‌گیرند.

دبیر انجمنی مرغ گوشتی محمد یوسفی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم دراین‌ارتباط گفت :مرغداران تا قبل از عرضه محصول خود به بازار درباره قیمت مرغ تأثیرگذارند، اما زمانی که این محصول به بازار عرضه می‌شود ما کوچک‌ترین نقشی در تعیین قیمت نداریم.

فروش مرغ زنده مرغداران با هزار تومان زیان

وی با بیان اینکه مرغداران هر کیلوگرم از تولیدات خود را با هزار تومان ضرر به فروش می‌رسانند، خاطرنشان کرد: قیمت تمام‌شده و هزینه تولید هر کیلو‌گرم مرغ زنده 4700 تومان است اما این محصول در حال حاضر به قیمت 3500 و 3700 تومان به‌صورت نقدی و مدت دارد خریداری می‌شود.

دبیر انجمنی مرغ گوشتی ادامه داد: مرغداران روزانه 5500 تن مرغ در کشور تولید کنند که در صورت بروز هرگونه اشکال در عرضه این محصول به بازار مصرف، ضرر و زیان هنگفتی به صنعت مرغداری وارد می‌شود.

وی در ارتباط با وضعیت تحویل مرغ مازاد مرغداران شرکت پشتیبانی امور دام، اظهار داشت: این شرکت هر کیلو‌گرم مرغ مازاد تولید را به‌صورت منجمد 7 هزار تومان خریداری می‌کند اما برای فروش به این طریق باید هزینه‌های مضاعفی را مانند بسته‌بندی و انجماد متقبل شد.

وی تصریح کرد: بخش عمده مصرف مرغ کشور به خانوار و بخش کمی از آن به صادرات و جذب توسط پشتیبانی امور دام اختصاص می‌یابد، بنابراین تغییرات مصرف در بازار داخلی تأثیر زیادی بر وضعیت مرغداران دارد.

وی در پایان گفت: پشتیبانی امور دام ظرفیت محدودی برای خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان دارد و مازاد این تولید باید جذب بازار مصرف شود.