ذخایر استراتژیک مرغ کشور کجاست؟

گروه استان‌ها ـ نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس گفت: برخی از آقایان وزرا می‌گویند ما مشکل تامین کالا نداریم و اگر واقعا مشکل تامین نداریم در شرایط کنونی ذخایر استراتژیک مرغ کشور کجاست؟ چرا مرغ منجمد به وفور وارد بازار نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از   اراک ، علی‌اکبر کریمی پیش از ظهر امروز  در جلسه مشترک اعضای کمیسیون‌های صنایع و معادن، اقتصادی و کشاورزی مجلس با رئیس مجلس و وزرای صنعت، معدن، تجارت و جهاد کشاورزی با اشاره به بررسی آخرین وضعیت تنظیم بازار و مشکلات مردم ناشی از گرانی و کمبود برخی کالاها به ویژه مرغ در روزهای اخیر و در آستانه ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان اظهار داشت: ما اکنون در شرایطی هستیم که تورم نقطه به نقطه در پایان دی‌ماه  به 58 درصد رسیده است و اگر به مغازه‌ها مراجعه کنید مرغی عرضه نمی‌شود که بحث قیمت ارز ان یا گران آن مطرح باشد.

وی افزود: برخی از آقایان وزرا می‌گویند ما مشکل تأمین کالا نداریم و اگر واقعاً مشکل تأمین نداریم در شرایط کنونی ذخایر استراتژیک مرغ کشور کجاست؟ چرا مرغ منجمد به وفور وارد بازار نمی‌شود تا  وضعیت کمبود و گرانی موجود شکسته شود و واقعاً این سوال وجود دارد که چرا حتی مرغ 40 هزار تومانی هم در مغازه‌ها پیدا نمی‌شود و به نظر می‌رسد در تأمین کالا هم مشکل وجود دارد، مگر اینکه توطئه و دسیسه‌ای برای ایجاد نارضایتی در جامعه در شب عید وجود داشته باشد!!

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما سالانه بالغ بر هزار و 500 میلیارد تومان بابت نظارت در کشور هزینه می‌کنیم و ستاد تنظیم بازار با حضور 8 وزیر فعال است و بیش از 30 هزار بازرس و بالغ بر 8 هزار و 800 اتحادیه در کشور درحال فعالیت هستند و سوال جدی این است که چرا این ساختار گسترده و پرهزینه نمی‌تواند در نظارت به خوبی عمل کند؟ و وزرای جهاد و صنعت باید توضیح دهند که چرا از این ساختار نمی‌توانند درست و صحیح در امر نظارت موثر استفاده کنند.

کریمی عنوان کرد: امروز در آستانه عید نوروز باید مشکل مردم حل شود و این موضوع نباید به حل مشکلات ساختاری و کلان کشور حواله شود و هیچ بهانه‌گیری از سوی دولت در این شرایط قابل پذیرش نیست، البته برخی مشکلات ساختاری هم در نظام توزیع کشور وجود دارد که باید به صورت منطقی و جداگانه در خصوص آنها بررسی و تصمیم‌گیری کرد.

وی بیان کرد: به طور مثال بررسی قیمت تمام‌شده کالاها در کشور نشان می‌دهد که 20 تا 30 درصد از قیمت تمام‌شده کالاها را هزینه حمل و نقل کالاها تشکیل می‌دهد، در حالی دولت تکلیف قانونی برای ایجاد سامانه جامع حمل و نقل داشته و تاکنون این سامانه ایجاد و راه‌اندازی نشده است تا بتوانیم جا به جایی کالاها در سطح بازار را کنترل کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: صاحبان مرغداری‌ها نمی‌توانند مرغ خود را که به مرحله کشتار رسیده، یک تا دو روز بیشتر نگه دارند و مجبورند مرغ خود را به کشتارگاه ببرند و هر اتفاقی در بازار می‌افتد بعد از کشتار مرغ است، نباید ما یقه مرغدار را بگیریم و آنها را تحت فشار قرار دهیم و مجبور کنیم که مرغ تولیدی خود را با زیان بفروشند و شبکه کشتارگاه‌ها بدون نظارت رها شوند و مشخص نباشد که مرغ را به چه کسی و با چه قیمتی می‌فروشند که در مغازه‌ها هیچ مرغی پیدا نمی‌شود؟!!

کریمی تصریح کرد: ما اگر قبول داریم که در کشور با محدودیت‌هایی در زمینه تأمین و توزیع کالا در بلندمدت مواجه هستیم باید یک ساختاری ایجاد کنیم که مردم از دسترسی به کالای مورد نیاز خود اطمینان حاصل کنند و در صف‌های طولانی گرفتار نشوند و راهکار پیشنهادی ایجاد سامانه جامع توزیع و نظارت برای سرپرست خانوارهای کشور به صورت سراسری مثل سامانه شاد توسط دولت است که با استفاده از کد ملی و تلفن همراه سرپرست خانوار احراز هویت شود و سهمیه هر خانوار برای چند قلم کالای اساسی مثل روغن ، برنج، شکر و غیره در کارت هر خانوار شارژ شود و افراد بتوانند سهمیه خود را در زمان نامحدود از طریق شبکه توزیع تعاونی‌ها و فروشگاه‌ها دریافت کنند و مردم بدانند این مقدار کالا در کارت سهمیه آنها موجود است و هر زمان می‌توانند مراجعه و کالای خود را دریافت کنند که این مشکلات ایجاد صف‌های طولانی نیز از بین می‌رود.