حل شایعات آنفلوانزایی عامل افزایش قیمت مرغ

بر اساس گزارش بانک مرکزی طی هفته‌های اخیر قیمت گوشت مرغ در بازار افزایش‌یافته و به حالت منطقی مدنظر وزارت جهاد کشاورزی نزدیک شده است که مرغداران برطرف شدن شایعات آنفلوانزای طیور و بهبود بازار داخلی و صادراتی را عامل بهبود بازار گوشت مرغ می‌دانند.

بالاخره پس از مدت‌ها کاهش قیمت و رکود بازار گوشت مرغ که در پی شیوع آنفلوانزای طیور که دریکی از روستاهای استان مازندران شدت گرفت، مرغداران روی خوش مشتریان را به محصولاتشان دیدند، چراکه برخلاف گذشته تمایل برای مصرف داخلی و خارجی مرغ ایرانی نسبت به ماه‌های اخیر افزایش یافت.

به‌گونه‌ای بر اساس گزارش بانک مرکزی، گوشت مرغ با بیش از پنج درصد افزایش قیمت، تنها کالای گران شده در بین 11 گروه اصلی خوراکی‌ها در هفته منتهی به ششم شهریورماه بوده است و هر کیلوگرم گوشت مرغ در سطح شهر به‌صورت میانگین حدود 6900 تومان عرضه شد.

البته این وضعیت ازنظر مرغداران افزایش قیمت به‌حساب نمی‌آید و به گفته این دسته از تولیدکنندگان پس از مدت‌ها ضرر و زیان تازه بازار محصولاتشان امیدوارکننده شده است.

عظیم حجت – مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی – دراین‌باره به ایسنا گفت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته قیمت تمام‌شده منطقی با در نظر گرفتن حاشیه سود منطقی برای هر کیلوگرم گوشت مرغ با در نظر گرفتن نوسانات قیمت در زمینه‌های مختلفی مانند جوجه یک‌روزه، نهاده‌های تولید، سوخت، انرژی و … حدود 7000 تا 7500 تومان است.

به گفته وی در شرایط کنونی و با هزینه‌های امروز که برای مرغداران در فرآیند تولید متصور است قیمت کنونی بازار گوشت مرغ می‌تواند منطقی و دربرگیرنده حاشیه سود منطقی باشد اما با بهبود نسبی بازار این محصول طی هفته‌های اخیر نمی‌توان گفت که قیمت گوشت مرغ در بازار افزایش‌یافته است، چراکه با احتساب این بهبود وضعیت می‌توان گفت که گوشت مرغ در حال حاضر به قیمت منطقی مورد تائید همه دستگاه‌های دولتی رسیده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت خرید مرغ زنده در مرغداری کیلویی 4400 تا 4500 تومان است که با شرایط کنونی بازار نهاده‌های تولید، جوجه یک‌روزه و دیگر عوامل تولید می‌توان گفت قیمت عادلانه و منصفانه‌ای است.اما برای نیمه دوم امسال که میزان استفاده از سوخت و هزینه‌های آن برای مرغداران افرایش می‌یابد به نظر می‌رسد قیمت خرید این محصول از تولیدکنندگان نیز باید قدری افزایش یابد.