توزیع مرغ بدون کد ره‌گیری ممنوع شد

مدیرکل دفتر محیط‌زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نظام ارتقای سلامت محصولات کشاورزی باید مبتنی بر شناسایی، تحلیل و مدیریت ریسک باشد، گفت: ممنوعیت جابه‌جایی و توزیع مرغ بدون کد ره‌گیری از امروز اجرا می‌شود.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمد شجاع‌الدینی در دومین جلسه کارگروه دائمی سلامت محصولات کشاورزی که در سالن نعمتی جم برگزار شد، افزود: در بحث سلامت محصولات کشاورزی و ارتقای آن نمی‌توان شیوه دیگری در پیش گرفت و در همه دنیا، روش علمی مواجه با مخاطرات غذا، تحلیل ریسک و مخاطره است و این الگو مترقی در کشورهای موفق جواب داده است.

وی با بیان این‌که سازمان دامپزشکی نیز این الگو و نظام را در بحث سلامت محصولات دامی پیاده کرده است، اظهار داشت: ما قصد داریم این الگو و نظام را در محصولات کشاورزی با منشأ گیاهی اجرا کنیم.

شجاع‌الدینی درعین‌حال تصریح کرد: کنترل و نظارت تا مرز عرضه محصولات کشاورزی انجام می‌شود و هدف ما در اجرایی کردن ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی در مورد نظام ارتقای محصولات کشاورزی، ورود به عرضه نیست.

وی از روسای سازمان جهاد کشاورزی استان‌های کشور خواست، از نهاده تا حمل‌ونقل محصولات کشاورزی را تحت این نظام درآورند.

مدیرکل دفتر محیط‌زیست و سلامت غذا ادامه داد: آشنایی با نظام ارتقای سلامت محصولات کشاورزی به ما این جرئت را می‌دهد که در کشور، هر نوع محصولی را با هر جزییات و درجه‌ای از مخاطرات مدیریت کنیم.

وی هدف از برگزاری این جلسه را ایجاد هماهنگی و انضباط بیشتر در صف و ستاد استان‌ها برای اجرایی کردن نظام ارتقای سلامت محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: ما قصد داریم از طریق همسویی و هماهنگی با سازمان جهاد کشاورزی استان‌های کشور در گام نخست با یک نظام پنج بندی به ارتقای نسبی در سلامت محصولات کشاورزی برسیم.

شجاع‌الدینی اذعان داشت: برای اجرایی کردن ابلاغیه نظام ارتقای سلامت محصولات کشاورزی، نیاز به یک چارچوب کلی است و کارگروه، برنامه‌هایی را برای حضور در استان‌ها و نشست‌های استانی با روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی دارد تا این مسئله را توجیه و فعالیت‌‌های مورد انتظار را تشریح کند.

وی اضافه کرد: با هماهنگی که با دفتر وزارتخانه داریم، شاخص‌های مربوط به این ابلاغیه در شاخص‌های ارزیابی مدیران استان‌ها قرار گیرد تا بتوانیم از این طریق، فعالیت‌های مدیریتی استان‌ها را پایش کنیم.

ممنوعیت جابه‌جایی و توزیع مرغ بدون کد ره‌گیری

در این جلسه  عباس عباسی مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی ضمن ارائه گزارش سلامتی و ایمنی فرآورده‌های خام دامی اعلام کرد: از امروز جابجایی و توزیع مرغ منجمد یا تازه کشتار شده بدون کد ره‌گیری در سراسر کشور ممنوع است.

وی با بیان این‌که اجرای کد ره‌گیری 10 رقمی روی بسته مرغ از سال گذشته آغاز و تا پایان آبان ماه 32 استان کشور تحت پوشش سامانه ردیابی قرارگرفته‌اند، گفت: در مراکز عرضه، هیچ‌کس حق ندارد مرغی که فاقد کد ره‌گیری است، تحویل بگیرد و یا عرضه کند.

عباسی افزود: چنانچه بازرسان سازمان دامپزشکی، عرضه مرغ بدون کد ره‌گیری را مشاهده کنند، طبق قانون با عرضه‌کننده‌ رفتار خواهند کرد.

وی اظهار داشت: مصرف‌کننده در صورت لزوم می‌تواند کد ره‌گیری را به سامانه 30008903 پیامک کند تا اطلاعات مربوط به مزرعه، استان و روستایی که مرغ تولیدشده و همچنین نام کشتارگاه، روز کشتار و تاریخ اعتبار مصرف را به دست آورد.

عباسی تصریح کرد: اگر مصرف‌کننده در مورد مرغ خریداری‌شده مشکلی داشت می‌تواند با شماره 1512 سازمان دامپزشکی در کل کشور تماس بگیرد تا موضوع پیگیری شود.

وی ابراز امیدواری کرد سال 95 خوراک دام و طیور نیز تحت سامانه ردیابی سازمان دامپزشکی قرار گیرد.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی ضمن توضیح مراحل کنترل و نظارت بر فرآیند سلامت و ایمنی فرآورده‌های خام دامی در کشور گفت: بیشترین ضایعات فرآورده‌های دام و طیور و خوراک دام در بخش حمل‌ونقل اتفاق می‌افتد و امیدواریم با سازوکارهایی که در نظر گرفته‌ایم در برنامه ششم توسعه، ضایعات حمل‌ونقل را به حداقل برسانیم.

وی کاهش ضایعات در بخش حمل‌ونقل دام و طیور را اقدامی بزرگ در وزارت جهاد کشاورزی دانست و اظهار داشت: سازمان دامپزشکی بیش از 30 هزار خودرو را در ناوگان بهداشتی خود دارد که دارای کد بهداشتی و پروانه بهداشتی است و در سامانه این سازمان نیز ثبت‌شده‌اند.