تشکیل صندوق حمایت از کارخانه‌های خورام دام و طیور همچنان روی کاغذ

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: 13 سال از دستور وزرای سابق جهاد کشاورزی برای تشکیل و راه‌اندازی صندوق حمایت ملی از کارخانه‌های صنعت خوراک دام و طیور می‌گذرد ولی این دستور همچنان روی کاغذ باقی‌مانده است.

مجید موافق قدیری روز سه‌شنبه در نشست استانی انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با مسئولان دولتی و فعالان استان گلستان در گرگان گفت: طرحی که برای تشکیل و راه‌اندازی آن نوشته‌شده بسیار خوب و جزییات ویژه‌ای در حمایت از تولیدکنندگان صنعت خوراک دام و طیور دیده‌شده است.

به گفته وی اگر این طرح تشکیل و راه‌اندازی شود سالانه 18 هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی در صنعت دام‌پروری خواهد داشت و بیش از 21 موضوع مرتبط ازجمله بهره‌وری در بخش کشاورزی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی افزود: این صندوق حدود 13 سال پیش مجوز تأسیس گرفت، یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای راه‌اندازی آن پیشنهاد شد که 48 درصد آن توسط دولت تأمین شود ولی دولت در این سال‌ها همواره اعلام کرده بودجه لازم را ندارد و نمی‌تواند سهم خود را تأمین کند.

وی گفت: از دولت انتظار است سهم خود را در راه‌اندازی این صندوق بپردازد و گفته 13 ساله خود که بودجه نداریم را پایان دهد.

به گفته وی وزیر جهاد کشاورزی تشکیل و راه‌اندازی این صندوق را ابلاغ کرده است.

موازی کاری دستگاه‌ها از مشکلات فعالیت کارخانه‌های خوراک است

وی افزود: موازی کاری دستگاه‌های نظارت بر فعالیت کارخانه‌های خوراک دام و طیور یکی از مشکلات اصلی این انجمن به شمار می‌رود.

وی گفت: متأسفانه دستگاه‌های نظارتی ازجمله دامپزشکی، استاندارد و بهداشت هرکدام فعالیت خود را می‌بینند و مشکلاتی را برای تولیدکنندگان در این حوزه به وجود می‌آورند.

به گفته وی از مصادیق موازی کاری دستگاه‌ها هزینه کردن اعتبار کلان در طول سال برای نمونه‌گیری از تولید خوراک دام و طیور است که تأثیری هم ندارد.

وی افزود: ضروری است به این مهم توجه شود تا نظارت‌ها بر فعالیت تولید خوراک دام و طیور در سطح حکومتی و نظارتی، یکی شود.

تکلیف حقوق مسئولان ناظر فنی در واحدهای تولید خورام دام و طیور مشخص شود

موافق قدیری خواستار مشخص شدن تکلیف پرداخت حقوق مسئولان ناظر فنی در واحدهای تولید خوراک دام و طیور توسط سازمان دامپزشکی شد.

وی گفت: سازمان دامپزشکی با پی گیری نسبت به تأمین بودجه برای پرداخت حقوق مسئولان ناظر فنی واحدهای تولید خوراک دام و طیور از طریق مجلس شورای اسلامی برای سال آینده اقدام کند.

وی افزود: حقوق مسئولان ناظر فنی در واحدهای تولید خوراک دام و طیور توسط انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان تأمین و پرداخت می‌شود.

به گفته موافق قدیری بیش از دو سال قبل حدود 1500 میلیارد ریال اعتبار توسط سازمان دامپزشکی پیش‌بینی‌شده بود.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران افزود: در کشور 572 کارخانه تولید خوراک دام و طیور با ظرفیت 18.5 میلیون تن وجود دارد که 462 کارخانه عضو این انجمن هستند.

پذیرش نماینده صنعت خوراک دام و طیور در شورای گفت‌وگوی استانی

وی با بیان این‌که صنعت خوراک دام و طیور و آبزیان، صنعت راهبردی محسوب می‌شود گفت: پیشنهاد می‌شود در شورای گفت‌وگوی استانی، نماینده‌ای از این صنعت پذیرش شود.

وی افزود: حضور نماینده‌ای از صنعت خوراک دام و طیور در شورای گفت‌وگوی استانی به‌طورقطع می‌تواند به‌خوبی مسائل و مشکلات فعالان این صنعت را طرح و شرایط بهتری را برای حمایت از این قشر فراهم کند.

خرید مرغ در زمره خرید تضمینی دولت قرار گیرد

عضو هیئت‌رئیسه انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: خرید محصول صنعت طیور ازجمله مرغ تولیدی در کشور همانند ذرت و گندم در زمره خرید تضمینی دولت قرار گیرد.

صفدر پیرمرادی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها سالانه بین 100 تا 150 هزار تن گوشت توسط شرکت پشتیبانی امور دام از تولیدکننده در کشور جمع‌آوری می‌شود و جنبه صادرات ندارد و بعد هم فروش آن به کیلویی 30 تا 35 هزار ریال کاهش می‌یابد.

وی همچنین خواستار حذف دریافت 9 درصدی ارزش‌افزوده از تولیدکنندگان خوراک دام و طیور و پی گیری اصلاح بیمه تأمین اجتماعی جزئی از بخش کشاورزی شد.

16 هزار تن صادرات خوراک دام و طیور از گلستان

مدیرکل دامپزشکی گلستان از صادرات 16 هزار تن خوراک دام و طیور از این استان از ابتدای سال جاری تاکنون به خارج خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این رقم تا پایان سال به بیش از صادرات سال قبل برسد.

محمدرضا وفایی گفت: سال قبل صادرات خوراک دام و طیور از طریق فعالیت 29 کارخانه در استان 30 هزار تن بوده است.

وی افزود: علت کاهش صادرات خوراک دام و طیور از گلستان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، وجود بیماری آنفلوانزای مرغی بوده اما خوشبختانه در این استان موردی از آن مشاهده نشده است.

وی همچنین از اجرای طرح پایلوت سایت یکپارچه قرنطینه در استان خبر داد و گفت: این طرح از هفته آینده به‌طور رسمی به اجرا درمی‌آید.

وی افزود: کنترل بیش از گذشته حمل دام و طیور و فرآورده‌های خام دامی از استان ازجمله مزایای اجرای طرح مزبور است.

به گفته وی اکنون هزار و 400 دستگاه کامیون و کامیونت در استان دارای مجوز حمل دام و طیور زنده و فرآورده‌های خام هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم با تشریح صنعت دام و طیور استان گفت: اکنون یک‌میلیون و 700 هزار رأس دام سبک و 300 هزار رأس دام سنگین وجود دارد و ظرفیت جوجه ریزی واحدهای مرغداری به 12 میلیون قطعه در ماه می‌رسد.

مختار مهاجر افزود: در این استان برای تغذیه دام سبک (کنستانتره) به مدت 90 روز حدود 200 هزار تن، دام سنگین به مدت 250 روز حدود 250 هزار تن و 870 واحد جوجه ریزی حدود 7.5 میلیون قطعه جوجه 450 هزار تن خوراک در ماه نیاز است.

وی با اشاره به این‌که برای تغذیه دام و طیور در استان نیاز مبرم به تشکیل گروه کارشناسی است گفت: باید به این مهم توجه و از ظرفیت کارخانه‌های تولید خورام دام و طیور در استان استفاده شود.

وی کمبود نقدینگی نزد تولیدکننده و بالا بودن قیمت تمام‌شده تولید مرغ را از مشکلات صنعت خوراک دام و طیور در استان برشمرد و خواستار چاره‌اندیشی برای رفع آن شد.

وی همچنین راه‌اندازی صندوق حمایت از کارخانه‌های تولید خوراک دام و طیور را در رفع مسائل و مشکلات فعالان این صنعت بسیار ضروری دانست و افزود: سازمان جهاد کشاورزی در این استان آمادگی دارد که از راه‌اندازی این صندوق حمایت کند.

وی خواستار مشخص شدن سهم استانی در گلستان برای راه‌اندازی صندوق حمایت از کارخانه‌های تولید خوراک دام و طیور در این استان شد.

در این نشست که کارشناسان و مدیرکل دستگاه‌های مرتبط و صاحبان واحدهای تولیدکننده خوراک دام و طیور گلستان شرکت داشتند، افزایش کیفیت خوراک دام و طیور مطابق با استانداردها، رعایت کلیه الزامات بهداشتی با رفع مشکل ناظران فنی، اصلاح پرداخت نظام سبز، حمایت قاطع از صندوق حمایت کشور، پی گیری اصلاح بیمه تأمین اجتماعی جزئی از بخش کشاورزی و رفع موازی کاری بین دستگاه‌ها پیشنهاد شد که قرار شد توسط سازمان جهاد کشاورزی استان پی گیری شود.

استان گلستان واقع در شمال کشور و از قطب‌های مهم دام‌پروری به شمار می‌رود.