تدوین تفاهم نامه ستاد تنظیم بازار و اتحادیه تولیدکنندگان برای نرخ گذاری تخم مرغ

ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی، گفت: مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد تنظیم بازار و اتحادیه تولیدکنندگان تخم مرغ تنظیم شود تا در زمینه تولید و صادرات تخم مرغ تصمیم گیری کنند، در قالب این تفاهم‌نامه قیمت تخم‌مرغ در نقطه‌ تعادل تعیین می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سید جواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امروز(شنبه ۱۱ مردادماه) کارگروه دامپروری کمیسیون کشاورزی در خصوص مشکلات صادرات تخم مرغ با حضور معاونین وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و مسئولین گمرک، سازمان دامپزشکی و اتحادیه‌های بخش خصوص، گفت: در این نشست دغدغه‌های تولیدکنندگان تخم مرغ در زمینه قیمت گذاری و صادرات این محصول مطرح شد.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای تنظیم قیمت تخم مرغ باید علاوه بر تامین نیاز بازار به صادرات این محصول نیز نیم نگاهی داشته باشیم، تصریح کرد: صادرات تخم مرغ مازاد نیاز بازار باعث می‌شود تا قیمت این محصول متعادل شود و تولیدکنندگان در چرخه تولید باقی بمانند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برخی از مقاطع زمانی با اتخاذ برخی تصمیمات شاهد نوسان قیمت تخم مرغ در بازار می‌شویم که منجر به زیان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌شود، ادامه داد: وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی نیز در این نشست مباحث خود در زمینه تولید و صادرات تخم مرغ را مطرح کردند.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه در این نشست مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد تنظیم بازار و اتحادیه تولیدکنندگان تخم مرغ تنظیم شود تا در زمینه تولید و صادرات تخم مرغ تصمیم گیری کنند، افزود: در قالب این تفاهم‌نامه قیمت تخم‌مرغ در نقطه‌ای تعیین می‌شود تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این محصول آسیب نبینند.

وی با بیان اینکه مقرر شد صادرات تخم مرغ همانند گذشته با نظارت دقیق در اختیار اتحادیه تولیدکنندگان تخم مرغ باشد، گفت: مذاکرات نشست امروز نیز نشان داد که لازم است تا اختیارات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه اقتصادی و بازرگانی به این وزارتخانه بازگردانده شود، دو بخش شدن تصمیمات پاسخگویی را با مشکل مواجه کرده و سردرگمی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را به همراه دارد.

حذف یارانه واردات از رانت و فساد جلوگیری می‌کند
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولین وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان بر حذف یارانه واردات تاکید داشتند، گفت: حذف یارانه واردات پاسخگویی واحد را ارتقاء می‌دهد و از رانت و فساد جلوگیری می‌کند، یارانه‌ها باید در اختیار تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان تخم مرغ در خصوص نحوه تعیین قیمت این محصول مباحثی را مطرح کردند، افزود: مشکلات موجود در زمینه تعیین قیمت تخم مرغ نیز ناظر بر تامین نهاده دامی مورد نیاز توسط واردکنندگان است، ستاد تنظیم بازار معتقد است که نهاده دامی با استفاده از یارانه واردات تامین می‌شود و قیمت محصول نهایی نیز بر این اساس باید تعیین گردد در حالی‌ که تولیدکنندگان اعلام می‌کنند نهاده‌ها را با نرخ ارز آزاد دریافت می‌کند.

۳۰درصد از نهاده تولیدکنندگان با نرخ دولتی تامین می‌شود
وی با بیان اینکه بر اساس اظهار تولیدکنندگان تخم مرغ و تایید وزارت جهادکشاورزی تنها ۳۰درصد از نهاده مورد نیاز این تولیدکنندگان با نرخ ارز دولتی تامین و در اختیار آنها قرار می‌گیرد، گفت: مقرر شد تا کمیته دامپروری کمیسیون کشاورزی مجلس با دعوت از مسئولین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اتحادیه تولیدکنندگان و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص نحوه تعیین قیمت تخم مرغ تصمیم گیری کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم با نشست‌های مختلف علی‌رغم چندگانگی تصمیم گیران در حوزه کشاورزی و تا زمان تمرکز اختیارات در وزارت جهاد کشاورزی آرامش را در بازار حاکم کنیم تا تولیدکنندگان به فعالیت خود ادامه دهند و مصرف کنندگان نیز نیاز خود را با قیمت مناسب تامین کنند.