بیماران کرونایی لبنیات و حبوبات نخورند/ تخم مرغ برای مقابله با کرونا موثر است

ایرنا نوشت: محمد حسن انتظاری رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: قبل از ابتلا به کرونا بمنظور تقویت سیستم ایمنی، شیر و حبوبات مصرف شود اما در دوران بیماری کرونا از مصرف آن خودداری شود.

محمد حسن انتظاری روز جمعه در ارتباط با تغذیه و کرونا اظهار داشت: هیچ ماده غذایی کرونا را درمان نمی‌کند اما برخی از مواد غذایی بدن را در مقابل کرونا مقاوم میکنند.

وی افزود: جهش کرونا در تمام استان ها یکسان است و نمیتوان به صورت جداگانه توصیه های غذایی خاص برای هر استانی تجویز کرد، اگر چه، در استان های کم برخوردار مردم را به خوردن گوشت بعنوان یک منبع پروتئنی معرفی نمی‌کنیم بلکه آنها را تشویق به مصرف حبوبات خواهیم کرد.
انتظاری مصرف مایعات فراوان قبل از ابتلا به کرونا را در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن تا زمانی که رنگ ادرار روشن شود را توصیه کرد و گفت: به ویژه در استان‌های گرم و خشک مثل اصفهان که کویری است مصرف مایعات، میوه‌های آبدار و همچنین غذاهای رقیق و غنی از مواد مغذی بیشتر توصیه میشود.
رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: آب بهترین نوشیدنی برای افراد چاق است و مصرف انواع آب میوه و شربت عسل برای افراد لاغر توصیه میشود.

مصرف تخم مرغ برای مقابله با کرونا توصیه میشود
وی با اشاره به اینکه بدن پروتئین ساز نیست و تنها راه تامین پروتئین بدن از مصرف مواد غذایی مثل تخم مرغ و گوشت است، ادامه داد:
همانطور که یک تخم مرغ بعد از ۲۰ روز تبدیل به جوجه میشود و یک جوجه پوست، کبد، کلیه و تمام اندام های بدن یک انسان را دارد بنابراین به عنوان کاملترین غذا و بهترین گزینه پروتئین ساز است.
انتظاری خاطر نشان کرد: تخم مرغ تمام اسیدهای آمینه را دارد و به جهت داشتن پروتئین زیاد و نقش بالا در افزایش سیستم ایمنی، بدن را در مقابل کرونا و انواع بیماریها حفظ خواهد کرد.
وی گوشت ها را از دیگر منابع پروتئین ساز بدن خواند و اضافه کرد: این درحالی که مصرف گوشت قرمز التهاب‌زا است که گوشت سفید به ویژه ماهی ضمن اینکه پروتئین ساز است اما خاصیت ضد التهابی دارد.
رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مصرف میوه های رنگی را سرشار از آنتی اکسیدان دانست و گفت: استفاده از سبزیجات و صیفی جات و میوه‌های رنگی مثل آلو، انگور سیاه و قرمز و گوجه در قبل و دوران کرونا توصیه میشود و تنها نمیتوان هویج را منبع آنتی اکسیدان دانست.
عضو هیات علمی دانشگاه تصریح کرد سبزیجات بخوبی شسته شود که احتمال بیماریهای گوارشی رفع شود .
انتظاری ادامه داد: در شرایط فعلی بهترین روش مقابله با کرونا واکسیناسیون هست و در صورت تاخیر رعایت پروتکل های بهداشتی و از جمله زدن ماسک توصیه میشود.
وی اشاره کرد: مصرف مواد غذایی که عامل تقویت سیستم ایمنی بدن شود ضمن اینکه ابتلا به کرونا را به تاخیر می اندازد قطعا به هنگام ابتلا، فرایند بهبودی و درمان را سریعتر خواهد کرد.