بیش از ۵ میلیون راس دام پلاک‌گذاری شدند

تهران – ایرنا – مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: با الزام قانونی هویت‌دار شدن دام‌ها، از ابتدای طرح تاکنون بیش از پنج میلیون راس دام سبک و سنگین پلاک‌دار شده‌اند که نسبت به جمعیت دامی کشور رقم اندکی است.

«سعید سلطانی سروستانی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره اجرای صدور گواهی حمل بهداشتی و قرنطینه‌ای دام‌های پلاک شده از پانزدهم دی ماه جاری در کشور افزود: طرح هویت‌دار شدن دام با کد ۱۵ رقمی بهمن ماه سال ۹۷ مصوب و قرار بر این شد که پلاک گذاری برای دام‌های سنگین طی مدت ۶ ماه و برای دام های سبک در طول مدت یکسال اجرایی شود.

وی اضافه کرد: این طرح در خردادماه سال ۹۸ کلید خورد و قرار شد بخش اندکی از سرمایه اولیه این طرح توسط اتحادیه سراسری دامداران و مابقی هزینه‌ها توسط دامداران تامین شود این درحالیست که طبق قانون نظام جامع دامپروری (سال ۸۸) دولت باید اعتبار لازم را جهت اجرای طرح هویت دار کردن دام‌های سبک و سنگین کشور در بودجه پیش بینی می‌کرد که این امر عملیاتی نشد و تمامی هزینه‌های این امر به گردن دامداران و دامپروران افتاد.

سلطانی تصریح کرد: عملیات پلاک‌گذاری دام‌های سبک و سنگین در کشور در مجموع حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد که به دلیل عدم حمایت‌های دولتی، این هزینه متوجه دامداران و دامپروران می شد، بنابراین آن‌گونه که باید از این طرح استقبال نشده است.

۶درصد دام کشور، هویت‌دار شدند

وی اضافه کرد: طبق آمارها جمعیت دامی کشور حدود ۸۰ میلیون راس است که از این تعداد هشت میلیون راس دام سنگین و مابقی دام سبک هستند که تاکنون تنها ۶ درصد این جمعیت هویت دار شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان اینکه در طول مدت یکسال اخیر حتی ۱۰ درصد دام های کشور نیز هویت دار نشده اند گفت: در صورت حمایت دولتی باید طی این مدت بیش از ۵۰ درصد دام های کشور هویت دار می شدند.

به گفته وی، اکنون بخش عمده فرایند پلاک گذاری مربوط به جمعیت دام‌های سبک کشور است.

سلطانی افزود: برای اجرای این طرح، دامداران و دامپروران برای پلاک گوش، نصب پلاک و ثبت در سامانه هر راس دام سنگین باید مبلغ ۶ هزارو ۳۰۰ تومان و برای هر راس دام سبک مبلغ سه هزارو ۱۵۰ تومان هزینه کنند.

وی ادامه داد: البته هزینه آموزش و تبلیغ اجرای این طرح نیز برعهده اتحادیه سراسری دامداران است.

پلاک‌کوبی و جلوگیری از قاچاق دام

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: پلاک کوبی و هویت دارشدن دام موجب می شود علاوه بر جلوگیری قاچاق دام از کشور، دامداران و دامپروران از خدمات دامپزشکی، بیمه‌ای و وام بانکی بهره بگیرند.

سلطانی اظهارداشت: طبق قانون همزمان با هویت دار شدن، عملیات بیمه اجباری دام ها نیز کلید خورد که همین دوگانگی در فرایند موجب کند شدن عملیات شده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای طرح تا اواسط دی ماه امسال به دلیل بالا بودن نرخ غرامت ها بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام بیمه شده اند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران بر این باور است که اجرای گسترده این طرح نیاز به کمک های اعتباری دولت، همکاری همه دستگاه‌ها و اطلاع رسانی دامداران و دامپروران دارد و نیاز است که برای اجرای حداکثری این طرح در استان های مرزی کمک های اعتباری پرداخت شود.

به گفته وی، طبق قانون تمامی بهره‌برداران موظف هستند برای ثبت واحدهای تولیدی دامی و پلاک گذاری دام‌هایشان به اتحادیه ها و تعاونی های دامپروری معاونت امور دام استان‌ها مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، هرگونه جابجایی، نقل و انتقال دام (گاو، گاومیش، گوسفند، بز، اسب و …) با صدور گواهی حمل بهداشتی و قرنطینه‌ای منوط به داشتن پلاک و هویت دارشدن از ۱۵ دی‌ماه امسال در کشور اجرایی شد.

فرایند پلاک گذاری و ثبت در سامانه هویت‌دار کردن دام از مرکز اصلاح نژاد دام به پنجره واحد وزارت جهاد کشاورزی متصل و انجام می‌شود و هویت دار شدن دام‌ها از تصمیم‌گیری‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.