به دلیل ممانعت ورود مرغ مازندران به تهران حدود ۳۵ میلیارد ریال به مرغداران استان خسارت وارد شد

رییس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ استان مازندران با بیان اینکه تلفات ناشی از شیوع بیماری آنفلوانزا در واحدهای تولیدی استان گزارش نشده است گفت: به دلیل ممانعت ورود مرغ استان به بازار تهران، بیش از ۳۵ میلیارد ریال در مدت ۱۰ روز به مرغداران خسارت وارد شد.

حسن حسن‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: با ممانعت خروج مرغ از مرغداری‌ها، خسارت‌هایی ناشی از گرمای بیش‌ازحد، افزایش وزن مرغ و کاهش قیمت مرغ بر مرغداران تحمیل‌شده است.

وی با اشاره به اینکه به‌طور یقین مرغداران در نقدینگی و سرمایه در گردش با مشکل مواجه می‌شوند اظهار داشت: اتحادیه تولیدکنندگان مرغ مازندران پیگیر دریافت خسارت‌های ناشی از اقدام قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی است.

دو کانون ویروس آنفلوانزای مرغی در روستاهای شهرستان‌های آمل و بابل با معدوم شدن ماکیان محلی پاک‌سازی‌شده است و با رعایت مقولات قرنطینه‌ای کشتار صنعتی و خروج مرغ به خارج از استان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون مرغ‌های استان مازندران با نظارت دقیق سازمان دامپزشکی از مرغداری‌ها خارج و کشتار صنعتی می‌شود، ادامه داد: صاحبان واحدهای طیور صنعتی استان علاوه بر تشدید مراقبت‌های بهداشتی، آمادگی همکاری برای اجرای دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای واحدها را نیز دارند.

حسن‌زاده گفت: مصرف گوشت طیور و تخم‌مرغ که در مراکز مجاز در سراسر کشور عرضه می‌شود، هیچ‌گونه مخاطره‌ای برای مصرف‌کنندگان ندارد.

روزانه حدود 70 درصد مصرف مرغ شهروندان تهران را واحدهای تولیدکننده مرغ استان مازندران تامین می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های کارشناسان فنی دامپزشکی کانون این ویروس در یکی از روستاهای آمل و بابل از ماکیان محلی به‌ویژه اردک اعلام‌شده بود.

مازندران دو هزار و 500 واحد تولیدی مرغ صنعتی با ظرفیت سالانه 180 هزار تن گوشت دارد که حدود 11 درصد تولید گوشت سفید است.