انتقال مرغ زنده از مازندران ممنوع شد

دبیر انجمن مرغ گوشتی کشور با اعلام خبر تلفات یک مرغداری ناشی از کمپلکس بیماری‌های آنفلوانزا، نیوکاسل و برونشیت گفت: این بیماری‌ها در صنعت مرغداری عادی تلقی شده و با نظارت دامپزشکی از انتقال مرغ آلوده به بازار جلوگیری به عمل می‌آید.

محمد یوسفی در گفت‌و‌گو با تسنیم با اعلام خبر تلفات یک مرغداری ناشی از کمپلکس بیماری‌های آنفلوانزا، نیوکاسل و برونشی گفت: این بیماری‌ها در صنعت مرغداری عادی تلقی شده و با نظارت دامپزشکی از انتقال مرغ آلوده به بازار جلوگیری به عمل می‌آید.

دبیر انجمن مرغ گوشتی کشور با اعلام این خبر، افزود: بعد از انتشار اطلاعیه دامپزشکی در خصوص آنفلوانزای مرغی، مرغ‌های یک مرغداری در خراسان جنوبی به‌طور کامل معدوم شد که دلیل مرگ‌ومیر غیرعادی، در این مرغداری طوفان‌زدگی و انتقال بیماری از طریق باد‌های شدید سمت پاکستان اعلام‌شده است.

وی ادامه داد: نوع بیماری شناسایی‌شده در این مرغداری مرزی، کمپلکسی از آنفلوانزای، نیوکاسل و برونشیت است.

آنفولانزای مرغی در شرق مازندران؛ غرب مازندران مصون ماند

دبیر انجمن مرغ گوشتی کشور با اشاره به تشکیل جلسه دامپزشکی و اعلام مناطق مبتلای به آنفلوانزای مرغی، اظهار داشت: آنفلوانزای مرغی تنها در شرق استان مازندران حدفاصل چالوس به سمت نوشهر و بیشتر در آمل و بابل روستائیان را درگیر کرده است و در شرق مازندران یعنی از چالوس به سمت تنکابن مشکلی دراین‌ارتباط وجود ندارد.

مردم نگران سلامت مرغ نباشند

یوسفی با اشاره به اینکه وجود این بیماری‌ها در مرغداری‌ها امری عادی است، تأکید کرد: نگرانی از بابت آلودگی به آنفلوانزای مرغی وجود ندارد، زیرا سازمان دامپزشکی قبل از عرضه مرغ ذبح‌شده به بازار مصرف نظارت لازم را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه نباید برای مردم سوءتفاهمی درباره آلودگی مرغ ایجاد شود، بیان داشت: مردم با خیال راحت می‌توانند این ماده پروتئینی را خریداری و مصرف کنند.

یوسفی اظهار داشت: تشکل‌های بخش مرغداری کشور آمادگی خود را برای همکاری با سازمان دامپزشکی اعلام کرده‌اند تا با رعایت بیشتر نکات بهداشتی مشکلی برای مرغداری‌های صنعتی ایجاد نشود.

انتقال مرغ زنده از مازندران ممنوع شد

دبیر انجمن مرغ گوشتی کشور تصریح کرد: برای کنترل بیشتر این بیماری، انتقال مرغ زنده (صنعتی و بومی) از مازندران به سایر استان‌ها ممنوع شده، زیرا این بیماری تنها از طریق مرغ زنده قابل‌انتقال است.

یوسفی یادآور شد: کشتارگاه‌های مازندران تا نزدیکی گیلان و گلستان بسیج شده‌اند تا مرغ‌های صنعتی را کشتار کنند و تنها مرغ ذبح‌شده را به سایر استان‌ها انتقال داده یا خود مصرف کنند.

وی اضافه کرد: ممنوعیت انتقال مرغ زنده از مازندران تا اطلاع ثانوی و زمانی که دامپزشکی از ریشه‌کن شدن آنفلوانزای مرغی مطمئن شود ادامه دارد.

در همدان و قم گزارش از آنفلوانزای مرغی نداریم

دبیر انجمن مرغ گوشتی کشور با رد مشاهده آنفلوانزای مرغی در استان‌های قم و همدان، گفت: تا عصر روز پنج‌شنبه هیچ‌گونه گزارش از ابتلای به این بیماری پرندگان در استان‌های همدان و قم اعلام‌نشده است.

وی در پایان اظهار داشت: در استان قم و همدان ممکن است تلفاتی وجود داشته باشد اما بر اساس مستندات موجود مربوط به آنفلوانزای مرغی نیست.

بنابراین گزارش درحالی‌که بر اساس شواهد موجود و گواه بخش خصوصی، سازمان دامپزشکی در حال مبارزه با بیماری آنفلوانزای مرغی در کشور است اما این سازمان تمایلی نیز به اطلاع‌رسانی لازم و به‌موقع به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ندارد و تنها بر اطلاعیه روز چهارشنبه مورخ 26 خرداد مبنی بر خودداری مردم از خرید مرغ زنده بسنده کرده است.

لازم به ذکر است قبل از انتشار این خبر با ریاست سازمان دامپزشکی و چند معاونت تماس گرفته شد اما دراین‌ارتباط پاسخی ارائه نشد.