اعتراض مرغداران کرمانشاه به کمبود ذرت و سویای دولتی

ایسنا/کرمانشاه شماری از مرغداران کرمانشاه در اعتراض به کمبود نهاده‌های مورد نیاز به‌ویژه ذرت و سویا، با تجمع مقابل سازمان جهاد کشاورزی، حمایت دولت از این قشر و توزیع عادلانه نهاده‌ها را خواستار شدند.

 

این افراد کمبود نهاده‌هایی مثل ذرت و سویایی که با ارز دولتی وارد شده از یک سو و فشار ستاد تنظیم بازار برای عرضه مرغ زنده با قیمت 10 هزار و 500 تومان درب مرغداری از دیگر سو را از جمله مشکلات خود عنوان و اعلام کردند که در صورت ادامه این وضعیت، صنعت مرغداری با بحران روبرو خواهد شد.

فرهاد عبدی یکی از تجمع کنندگان که واحد مرغداری 30 هزار قطعه ای دارد، با اشاره به سلیقه ای بودن توزیع نهاده‌ها، گفت: هم اکنون بخش خیلی کمی از نیاز مرغداران به نهاده با ارز دولتی 4200 تومانی در اختیار آنها قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: به ازای هر واحد مرغداری 20 هزار قطعه‌ای باید 85 تن ذرت و بین 30 تا 35 تن سویای وارداتی با ارز دولتی در اختیار مرغداران قرار گیرد که هم اکنون 10 درصد این میزان هم به مرغداران اختصاص پیدا نمی کند.

وی با بیان اینکه سویای وارداتی با ارز دولتی باید با قیمت هر کیلوگرم 2700 تومان و ذرت با قیمت 1520 تومان در اختیار مرغداران قرار گیرد، گفت: هم اکنون سویا در بازار آزاد با نرخ 10 هزار و 500 تومان و ذرت با نرخ 3500 تومان به فروش می رسد و مرغداران مجبور به تهیه نهاده ها با این مبالغ هستند.

وی در ادامهبا اشاره به فشار ستاد تنظیم بازار برای خرید مرغ زنده با قیمت هر کیلوگرم 10 هزار و 500 تومان از مرغداران، گفت: این در حالی است که قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده برای مرغدار بین 13 هزار و 500 تا 14 هزار تومان است.

بهرام خانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز با حضور در جمع این افراد، با بیان اینکه سویا و دیگر نهاده‌های مورد نیاز صنعت مرغداری از دو طریق شرکت پشتیبانی امور دام و شرکتهای خصوصی در بین مرغداران توزیع می‌شود، گفت: اگرچه شرکت پشتیبانی امور دام تنها در مواقع بحرانی در حوزه  تامین نهاده ها ورود می کند، اما انصافا امسال و در جریان افت و خیزهای قیمت مرغ ورود خوبی در استان داشته است.

خانی ادامه داد: در استان تلاش شده تا با استفاده از ظرفیت  استاندار، نمایندگان و … نهاده های مورد نیاز مرغداران را تا حد توان تامین کنیم، اما در مرداد ماه مشکلاتی در موضوع تخصیص ارز پیش آمد و یک وقفه  را در توزیع نهاده ها نه فقط در استان کرمانشاه بلکه در کل کشور شاهد بودیم که این وقفه یک خلا را در تامین نهاده‌ها بوجود آورد، اما با پیگیری های انجام شده در شهریور ماه روند تخصیص نهاده‌ها بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در یکی دو روز گذشنته سهمیه‌های خوبی برای توزیع نهاده‌ها به استان داده شده که امیدواریم بتوانیم بخش‌هایی از مشکلات مرغداران را با توزیع این نهاده‌ها مرتفع کنیم.

خانی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی مسئول تامین امینت غذایی است و به عنوان حامی تولیدکنندگان تا جایی که راه داشته باشد پیگیر کمتر شدن مشکلات آنها هستیم، اما از مرغداران هم می خواهیم تا اندکی سعه صدر داشته باشند. مشکلات کمبود نهاده های ذرت و سویا مشکلی کشوری است و سعی می کنیم کمترین مشکلات را داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی عرضه نهاده ها با نرخ مصوب دولتی به مرغداران، گفت: این توزیع‌ از طریق سامانه بازارگاه و با توجه به ظرفیت های جوجه ریزی در اختیار مرغداران قرار می گیرد.

خانی اشاره ای هم به میزان تولید مرغ استان داشت و گفت: سال گذشته 72 هزار تن گوشت مرغ در استان کرمانشاه تولید شد که پیش بینی می شود امسال این میزان به 85 هزار تن برسد.

وی تاکید کرد: در استان مازاد تولید مرغ داریم، به نحوی که میزان نیاز سالانه استان به مرغ بین 64 تا 65 هزار تن است و مازاد مرغ تولیدی در استان به دیگر استان ها فرستاده می شود.