اعتراض مرغداران به افزایش تعرفه واردات واکسن

مرغداران از تشکل‌های مختلف کشور با ارسال نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی ازآنچه آن را افزایش نابهنجار تعرفه واردات واکسن‌ها خوانده‌اند، گلایه کردند و خواهان استفاده غیراجباری از واکسن عرضه‌شده در بازار شدند.

در متن این نامه آمده است: “همان‌گونه که مستحضرید شیوع و طغیان هرازگاه بیماری طیور علاوه برافزایش حساسیت‌های امنیت زیستی لزوم پیشگیری کاملاً مؤثر، مطمئن و قاطع را نیز یادآور می‌شود.

در این میان با توجه به وجود واکسن‌های تولیدی یک موسسه در داخل کشور که در بسیاری از موارد، مرغداران مصرف‌کننده نسبت به اثربخشی آن‌ها توجیه نبوده و سرمایه‌گذاری کلان خود در بخش تولید گوشت مرغ و تخم‌مرغ و بازار پر نوسان آن را به هر دلیل نمی‌خواند اجباراً به مصرف این‌گونه واکسن‌ها بسپارند را شاهد بوده و رویکرد و رجحان بسیاری از آن‌ها به واکسن‌های خارجی را همواره نظاره‌گر هستیم.

اما متأسفانه افزایش نابهنجار تعرفه واکسن‌های وارداتی که اکنون مجموعاً بالغ‌بر 38 درصد گردیده است و زمزمه‌های افزایش هرچه بیشتر آن نیز در سال آتی به گوش می‌رسد و همچنین کمبود آن‌ها حق انتخاب از تولیدکنندگان سلب و موجب فزونی قیمت تمام‌شده محصولات مرغ و تخم‌مرغ و نهایتاً افزایش بهای خرید مصرف‌کنندگان آن شده است.

با توجه به توضیحات فوق از حضرت‌عالی درخواست دارم با عنایت با جدی بودن بیماری‌های طیور و اپیدمی‌های مسبوق به سابقه آن‌که سالانه ضرر و زیان هنگفتی به مرغداران و اقتصاد ملی وارد می‌کند نسبت به کاهش تعرفه واکسن‌های وارداتی که مورد وثوق صنف دامپزشک و مرغدار بوده حساسیت لازم را ابراز نموده و دستورات اکید صادر فرمایند.

رجاء واثق داریم که تعدیل تعرفه‌ها و رقابت آفرینی انگیزه‌های بسیاری در جهت بهبود کیفیت هرچه بیشتر این‌گونه محصولات داخلی را فراهم می‌آورد.