اجرای سامانه ردیابی گوشت مرغ از مزرعه تا سفره

در راستای تحقق بخشی به شعار ایمنی غذا در سال جاری سامانه ردیابی گوشت مرغ از مزرعه تا سفره در 11 استان کشور اجرایی شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: در راستای تحقق بخشی به شعار ایمنی غذا در سال 94، دفتر نظارت بر بهداشت عمومی با تکیه‌بر اقدامات مؤثر ادارات کل دامپزشکی استان‌ها اقدام به اجرای سامانه بهداشتی ردیابی گوشت که توسط سازمان دامپزشکی کشور طراحی و ابلاغ‌شده در 11 استان کشور به مرحله اجرا گذاشته است.

عباسی افزود: در حال حاضر تعداد 63 کشتارگاه صنعتی طیور معادل 26 درصد از کل کشتارگاه‌های طیور کشور که جمعیتی معادل 424 میلیون قطعه طیور یا به عبارتی سه درصد ظرفیت سالانه کشتار طیور را دارند، تحت پوشش این سامانه قرارگرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان شهریور 94 تعداد 11 استان دیگر ازجمله 9 استان منتهی به محدوده تهران مشمول عملیات اجرایی این سامانه قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: به‌منظور ارزیابی مرغ‌های کشتار شده از مزرعه تا سفره با تخصیص کد رهگیری حمل از مزارع در سامانه بهداشتی حمل‌ونقل، به‌صورت آنلاین در سیستم یکپارچه قرنطینه صادر می‌شود.

عباسی با اختصاص این کد بهداشتی حمل و درج آن بر روی بسته‌بندی مرغ و با استفاده از این کد و ورود آن به سامانه اعلامی بر روی بسته‌بندی گوشت مرغ می‌توان مبادی پرورش و کشتارگاه مرغ را شناسایی و ارزیابی کرد.

وی تصریح کرد: با اجرای کامل سامانه ارزیابی در سال 94 توسط سازمان دامپزشکی کشور حمل‌ونقل مرغ‌های کشتاری از مبدأ کاملاً تحت کنترل قرار خواهند گرفت و از جابجایی طیور کشتاری خارج از شبکه نظارتی به حداقل خواهد رسید و این امر علاوه بر کنترل بیماری‌های طیور در مواقع اضطرار از جوجه ریزی‌های غیرمجاز و بدون پروانه نیز جلوگیری به عمل خواهد آورد.