آیا کمبود عرضه مرغ بحران‌ساز می‌شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز، رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی معتقد است: اگر مرغدار نتواند مرغ خود را کمتر از ۷۵۰۰ تومان به فروشد در واقعی سودی از تولید خود نبرده است. ولی اکنون شرایط به گونه ‌ایست که مرغ ۱۵۰۰ تومان از این سقف ارزان‌تر بفروش می‌رسد.

«مرغ داران از چرخه تولید خارج می‌شوند.» این جمله‌ای است که چندی پیش عضو هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی بیان کرده است. این فعال بازار بیان کرده بود که مرغداران به دلیل پایین بودن قیمت مرغ با کمبود نقدینگی مواجه‌ هستند و بسیاری از آن‌ها به دلیل این مشکل در حال خروج از چرخه تولید هستند.

اکنون مرغداران با هزاران مشکل، نهاده‌های خود را باقیمت آزاد تهیه می‌کنند اما زمان فروش مرغ که می‌رسد باید التماس کنند تا مقداری از تولید خود را به فروش برسانند. درواقع در شرایط فعلی مرغداران به حال خود رهاشده‌اند و دولت حتی اعتباری برای کمک به این صنعت در نظر نگرفته است.

البته رصد شرایط چند ماه گذشته مرغ و صنعت مرغداری در ایران، این نتیجه را در بر خواهد داشت که ورشکستگی مرغداران و خارج شدن آن‌ها از چرخه تولید هم نمی‌تواند چندان دور از ذهن باشد.

ماجرا از کجا شروع شد؟

به دنبال سیاست‌های دولت برای جلوگیری از واردات مرغ و رسیدن به خودکفایی که به‌موجب آن برای ایجاد مراکز پرورش‌ وام و تسهیلات ارائه شد. و تعداد مراکز پرورش مرغ گوشتی به شکل محسوسی افزایش یافت. و تولید مرغ در کشور به‌قدری افزایش یافت که برای مرغ تولیدشده مشتری کافی وجود نداشت. و درواقع بازار با مازاد عرضه روبه‌رو شد.

ادامه این روند باعث شد مرغ به کیلویی شش هزار تومان برسد. این در حالی است که وزیر جهاد کشاورزی قیمت متعادل مرغ را ۷۲۰۰ تومان اعلام کرده بود. ازنظر وزیر جهاد کشاورزی قیمت مرغ در کیلویی هفت هزار و ۲۰۰ تومان مبلغی است که تولیدکنندگان اگر مرغ را به این قیمت بفروشند، ضرر نمی‌کنند. البته مرغداران با این قیمت نیز موافق نیستند. رئیس انجمن رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در این زمینه گفته است که مبلغ متعادل برای تولیدکنندگان بین ۷۵۰۰ تا هشت هزار تومان است.

بااین‌همه قیمت مرغ از قیمت موردنظر وزیر جهاد کشاورزی نیز فاصله چشم‌گیری دارد. مواجهه بازار با مازاد مرغ برای به هم ریختن بازار مرغ کافی نبود که آنفولانزای مرغی نیز به جان مرغ‌ افتاد تا مشکلاتی را بیش‌ازپیش‌ برای مرغداران ایجاد کند.

آنفولانزای مرغی که توقف صادرات مرغ ایران به عراق و افغانستان را به دنبال داشت باعث شد که قیمت مرغ به حدود چهار هزار تومان برسد که به‌زعم بسیاری از تولیدکنندگان این وضعیت مساوی بود با زیان دهی صرف برای مرغداران.

اکنون نیز گرچه مرغ ایرانی از آنفولانزا پاک‌شده و دوباره صادرات به عراق از سر گرفته‌شده است ولی هنوز مرغ باقیمت حدود شش هزار تومان بفروش می‌رسد.

در این راستا، محمد یوسفی، رییس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو اظهار کرد: در اوایل ماه اندکی قیمت مرغ افزایش پیداکرده بود ولی اکنون دوباره به قیمت کیلویی شش هزار تومان رسیده است.

او درباره گرانی اول ماه مرغ توضیح داد: معمولاً اول ماه به این دلیل که مردم حقوق دریافت کرده و قدرت خریدشان بالا می‌رود قیمت مرغ افزایش پیدا می‌کند ولی دوباره وقتی ماه به میانه می‌رسد قیمت مرغ به حالت اول برمی‌گردد.

وی همچنین گفت: اگر مرغدار نتواند مرغ خود را کمتر از ۷۵۰۰ تومان بفروشد در واقعی سودی از تولید خود نبرده است ولی اکنون شرایط به گونه ‌ایست که مرغ ۱۵۰۰ تومان از این سقف ارزان‌تر بفروش می‌رسد.

یوسفی بیان کرد: اکنون در صادرات نیز با مشکل مواجه شده‌ایم. گرچه صادرات به عراق از سر گرفته‌شده است ولی هنوز به میزانی که پیش‌تر صادر می‌کردیم، نرسید‌ه‌ایم.

همچنین صادرات به افغانستان هم متوقف‌شده است. به نظر می‌رسد که ترکیه مرغ را باقیمت ارزان‌تر به افغانستان صادر می‌کند و افغانستان تمایل دارد ازآنجا خرید بکند. باید موافقت افغانستان را جلب کنیم تا بتوانیم دوباره به این کشور مرغ صادر کنیم.

ازنظر بسیاری از کارشناسان و مسئولان امر، ادامه این وضعیت منجر به آن خواهد شد که مرغداران ورشکسته شده و بازار مرغ ایران باز با مشکل کمبود مرغ مواجه شود.