آموزش نگهداری و پرورش مرغ بومی و تخمگذار

پرورش مرغ و فواید آن از آشنا ترین موارد در نگهداری و استفاده از پرندگان هستند. از محل نگهداری تا خوراک این پرنده گوشتی و نیز نحوه جوجه کشی از آن را بسیاری از مردم به ویژه اهالی روستاها به شکل طبیعی می ‌دانند. حتی در شهر و حومه آن نیز با کمترین امکانات فرصتی برای پرورش و تکثیر مرغ بومی وجود دارد.

با آنکه دسترسی به گوشت مرغ این روزها کار دشواری نیست، اما طعم و خواص گوشت مرغ بومی و نیز احساس خوبی که از نگهداری آن به افراد دست می‌ دهد چیزی نیست که بتوان با مرغ ماشینی تجربه کرد. گرچه بی شک زحمات مخصوص به خود را هم داراست.

از نظر اقتصادی و روحی پرورش انواع مرغ سود آور است. نه تنها به خاطر استفاده از گوشت و تخم آنها، بلکه لذت زیادی هم از وجود مرغ در محیط اطراف خود می‌بریم. حتی کاه زیرانداز مرغ و فضله آن نیز می ‌تواند بستر قارچ و کود پرورش مزرعه و باغچه باشد.

بسته به این‌که هدف از پرورش مرغ بومی استفاده از گوشت باشد یا تخم و یا هر دو، نتیجه نگهداری آن متفاوت است!

اما چگونه مرغ بومی را پرورش دهیم؟ و چگونه با کمترین امکانات بیشترین استفاده و لذت را از این کار ببریم؟

در این مطلب ضمن معرفی مرغ بومی و فواید آن به موارد زیر نیز می‌ پردازیم:

نگهداری از مرغ بومی : هم فال و هم تماشا

کسانی که با محیط زندگی پرندگان از جمله مرغ و خروس آشنایی دارند خوب می ‌دانند کمتر لذتی با آن برابری می ‌کند! حس خوب پرورش جاندارانی مفید که در عین بی آزاری فواید زیادی هم دارند.

برای پرورش مرغ بومی از حیاط یک خانه ویلایی تا مرتع و مزرعه را می‌ توان انتخاب کرد. انواع لانه‌ های مدرن از جنس چوب و پلاستیک نیز در فضاهای متفاوت به این منظور مورد استفاده قرار می‌ گیرند. اما بدون شک نتیجه کار و مرغ پرورش یافته در این موارد با یکدیگر بسیار متفاوت خواهد بود.

جالب این‌که حتی در خانه خود و با کمترین فضای لازم هم می ‌توان به این کار اقدام کرد. البته برای این منظور علاوه بر این فضا و امکانات لازم، به عشق و علاقه و صبر و حوصله هم نیاز دارید.

حتی در ساختمان عمومی استفاده از فضای مشاع و مشترک برای پرورش این پرنده می‌ تواند مورد استفاده قرار گیرد.

داشتن یک خانه شخصی فرصت بهتری برای این کار است. اما در همه حال نیاز به بهداشت محیط و زحمات پرورش دهنده قابل‌توجه است. با لانه پلاستیکی رعایت بهداشت در پرورش مرغ آسان خواهد بود.

تهویه مناسب و کنترل دمای محیط از نکات مهم در این زمینه هستند.

برای جلوگیری از بیماری در این پرنده نیز ضمن رعایت نکات بهداشتی، تزریق واکسن و تقویت بنیه پرندگان نیز الزامی است!

آموزش نگهداری و پرورش مرغ بومی و تخمگذار
پرورش مرغ تخمگذار

پرورش مرغ تخم‌گذار نیز بخشی از این فعالیت جالب است. در این قسمت لذت و درآمد حاصل از تولید تخم مرغ هم به سایر موارد افزوده می ‌شود. البته در این مورد نگهداری از مرغ برای باروری بهتر و تولید تخم مرغ سالم و مقوی نیز به وظایف پرورش دهنده مرغ اضافه می ‌شود.

استفاده از فضای طبیعی مزرعه یا مرتع، لانه های چوبی و پلاستیکی و سایر موارد برای تخمگذاری این پرندگان نیز بخشی از پروسه پرورش این نوع مرغ محسوب می ‌شود.

وجود کاه، خاک اره یا خاک تمیز در لانه محل مناسبی برای تخمگذاری مرغ ایجاد می ‌کند. اگر منظور استفاده خوراکی از تخم مرغ باشد، باید با دور نگه داشتن بخش تخمگذاری و قرار ندادن غذا در آن مانع از خوابیدن مرغ روی آن شوید. برداشتن مرتب تخم ها و تمیز و عوض کردن هفتگی کاه کف لانه برای پیشگیری از آلودگی و رشد انگل نیز الزامی است.

آموزش نگهداری و پرورش مرغ بومی و تخمگذار
کلام آخر در مورد پرورش مرغ

نگهداری و پرورش مرغ در عین لذت، مسئولیت آفرین نیز هست. رعایت اصول بهداشتی، تغذیه به موقع و صحیح، مراقبت از لانه و بخش تخمگذاری در این مورد نقش مهمی ایفا می‌ کند.

به علاوه واکسیناسیون و حفظ این پرندگان از بیماری‌ و تقویت بنیه آنها هم از دیگر مواردی است که نباید از نظر دور داشت.

برای دریافت راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد شیوه و لوازم مورد نیاز برای پرورش مرغ تخمگذار یا بومی می‌ توانید به سایت بلدرچین دماوند به آدرس https://dquail.com/ مراجعه کنید. علاوه بر این دریافت مشاوره در این زمینه نیز در این مرجع معتبر امکان‌پذیر است.