آغاز تحویل تنخواه نهاده‌های دامی به مرغداران

مشاور عالی هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است تا کارخانه‌های خوراک دام، دان آماده را به صورت تنخواه با قیمت مصوب در اختیار مرغداران قرار دهد.
محمدعلی کمالی‌سروستانی با بیان اینکه تامین به موقع نهاده‌های دامی تاثیر زیادی بر کاهش هزینه تولید دارد، اظهار کرد: تاخیر در تامین نهاده‌های دامی دولتی موجب می‌شود مرغداران بخشی از نیاز خود از بازار آزاد تامین کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر از ثبت درخواست سهمیه نهاده در سامانه بازارگاه تا تحویل آن به مرغدار فاصله زمانی وجود دارد که معمولا پس از جوجه‌ریزی است.
به گفته کمالی‌ سروستانی؛ جهاد کشاورزی در تلاش است که با به کارگیری راهکارهای مناسب، تامین نهاده‌های دامی به موقع و در زمان جوجه‌ریزی انجام شود.
وی یکی از راهکارهای وزارت جهاد کشاورزی را تحویل تنخواه نهاده‌ دامی به مرغداران عنوان کرد.
کمالی‌سروستانی تصریح کرد: تحویل تنخواه نهاده‌های دامی به این شکل است که کارخانه‌های خوراک دام دان آماده را در زمان جوجه ریزی در اختیار مرغداران قرار می‌دهند.
وی در پاسخ به این پرسش که تنخواه نهاده‌های دامی با چه قیمتی در اختیار مرغداران قرار خواهد گرفت، گفت: کارخانه‌های خوراک دام تنخواه دان آماده را با قیمت مصوبی که تعیین شده است به مرغداران تحویل می‌دهند.
کمالی‌سروستانی یادآور شد: البته باید در نظر داشت قیمت مصوب تعیین شده برای پیش‌دان، دان دوره پرورش و دان دوره انتهایی با توجه به مواد تشکیل دهنده آن متفاوت است.
وی درباره آخرین وضعیت تامین و قیمت جوجه یکروزه به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های تولید مرغ، اظهار کرد: همچنان جوجه یکروزه چندبرابر قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شود و دستگاه‌های نظارتی در برابر این تخلف اقدامی درخور انجام نمی‌دهند.
کمالی‌سروستانی از اعلام قیمت فروش جوجه یکروزه به مرغداران خودداری کرد و دلیل آن را جلوگیری از سوءاستفاده فرصت طلبان دانست.
به گفته وی؛ مرغداران امکان اثبات تخلف فرصت طالبان را ندارند چراکه آن‌ها فروش جوجه را دو فاکتوره انجام می‌دهند، به این معنی که در یک فاکتور قیمت مصوب و در فاکتور دیگر اضافه مبلغ دریافتی را ثبت می‌کنند.