​ تخم مرغ را بشوییم یا نه؟

اقتصاد نیوز:مهم است که همیشه قبل از شکستن تخم‌مرغ‌های خود آنها را بشویید. اگر کثیفی یا باکتری دیگری روی آنها وجود داشته باشد، یک شستشوی مناسب باعث از بین رفتن آنها می شود.

به گزارشاقتصاد نیوز به نقل از بیتوته، شستن تخم مرغ یک ضرورت است. همه تقریباً در این مورد موافق هستند. زمانی که تخم مرغ بیرون می آید در مورد بهداشت آن مشکلی نیست، اما چه چیزی باعث ایجاد مشکل می شود؟ هنگامی که تخم مرغ‌ها با سایر باکتری‌های محیطی در تماس هستند، می تواند باعث بیماری های شدید و گاه کشنده در افرادی که آنها را مصرف می کنند شود.

کولی تنها یکی از باکتری‌های کشنده است که می‌تواند به تخم‌مرغ‌های شما وارد شود، به خصوص هنگامی که بدون شستن آنها را می‌شکنید.

آیا باید تخم مرغ های فروشگاهی را بشوییم؟

اگر یک بسته تازه تخم مرغ از فروشگاه مواد غذایی خریدید، احتمالاً می توانید فرض کنید که تخم‌مرغ‌ها مراحل سخت شستشو را پشت سر گذاشته‌اند.

آیا می توانم تخم های تازه خود را روی پیشخوان بگذارم؟

تخم‌مرغ‌های تازه و بدون شستشو را می‌توان قبل از اینکه در یخچال قرار بدهید، آن‌ها را در محیط خانه نگهداری کنید. تخم‌مرغ‌هایی که در محیط خانه نگهداری می‌کنید بعد از گذشت 2 هفته دیگر طعم خوبی ندارند. در هر صورت، مهم است که همیشه قبل از شکستن تخم‌مرغ‌های خود آنها را بشویید. اگر کثیفی یا باکتری دیگری روی آنها وجود داشته باشد، یک شستشوی مناسب باعث از بین رفتن آنها می شود.

تخم مرغ ها را در آب سرد نشویید

قبل از اینکه مرغ تخم مرغ بگذارد، در آنچه که به آن “شکوفه” گفته می‌شود، پوشیده شده است. شکوفه یا کوتیکول یک پوشش نازک است که کل تخم را می پوشاند و از باکتری ها محافظت می کند. در اصل، تخم مرغ را مهر و موم می کند. همچنین یک شکوفه از خروج رطوبت اضافی از تخم جلوگیری می کند. تخم مرغ هایی که از فروشگاه مواد غذایی خریداری می شوند این شکوفه را ندارند.

هنگامی که یک تخم مرغ در آب سرد غوطه‌ور می‌شود، چون اسیدها گرمتر از آب هستند، منافذ باز می‌شوند و باکتری‌ها را از آن بیرون می‌کشند. بنابراین، اکنون که شکوفه از بین رفته است، باکتری‌ها به راحتی می‌توانند بخشی از تخم مرغ مورد نظر خود را مصرف کنند. هیچ چیز بدتر از تخم مرغی کثیف و لکه‌دار نیست که در یخچال قرار بدهید.

زمانی که تخم مرغ شما پر از کثیفی است، این روش تمیز کردن آن را دنبال کنید:

در یک کاسه، آب گرمتر از تخم مرغ را بریزید

تخم مرغ خود را درون آب فرو کنید و آنها را به آرامی پاک کنید

تخم مرغ را زیر آب شیر بشویید

تخم مرغ خود را به آرامی خشک کنید

داخل یخچال قرار بدهید یا فوراً استفاده کنید

در این روش از صابون یا مواد شیمیایی برای تمیز کردن تخم مرغ ها استفاده نمی شود. برخی برای ضد عفونی کردن تخم مرغ های بسیار کثیف از سرکه استفاده می کنند. در آخر، بررسی کنید اگر تخم مرغ شما ترک خورده است، آنها را دور بریزید.

به دنبال خطوط تیره باشید و به آرامی تخم مرغ را فشار دهید تا ترک‌هایی را که ممکن است با چشم غیر مسلح دیده نشوند، در معرض دید قرار دهید. به طور کلی، شما باید این کار را برای همه تخم مرغ ها قبل از پختن آنها انجام دهید، نه فقط تخم مرغ های آلوده.

برای تمیز کردن تخم‌مرغ‌های خود بدون استفاده از آب، از اسفنج یا حوله استفاده کنید تا به آرامی تمام خاک و کثیفی‌های تخم مرغ را از بین ببرید. هرگز از همان پارچه یا اسفنج روی سایر تخم مرغ ها استفاده نکنید، همیشه بعد از استفاده آن را دور بیاندازید.

زمانی که تخم مرغ‌های خود را در یخچال نگه می دارید سعی کنید تخم‌مرغ‌ها را به سمت باریک‌تر قرار بدهید تا از پاره شدن لایه‌ی هوای درون تخم مرغ جلوگیری شود. اگر لایه‌ی هوای درون تخم‌مرغ پاره شود باکتری‌ها به تخم مرغ وارد می‌شوند.

همیشه تخم‌مرغ‌های خود را در یک ظرف تمیز نگهداری کنید. تخم‌مرغ‌های شسته شده باید خیلی زودتر از تخم‌مرغ‌های شسته نشده مصرف شوند.

در صورتی که تخم مرغ به مدفوع آغشته یا خون آلوده بود، بهتر است شسته شده و بلافاصله مصرف شود، باید از قراردادن تخم مرغ در کنار سایر مواد غذایی خودداری کرد و پس از تماس با تخم مرغ، دست‌ها را باید شست.