۱۰۴ محموله دام و فراورده دامی از کردستان به خارج از کشور صادر شد

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: امسال ۱۰۴ محموله دام و فرآورده‌های خام دامی از این استان به خارج از کشور صادر شده است.
مجتبی ورمقانی اظهار داشت: این محموله ها شامل ۲۰ فقره مجوز صادرات اواع دام و طیور زنده، ۳۹ ترانزیت بین المللی انواع فرآورده های خام دامی، ۳۵ مجوز حمل یکسره انواع فرآورده‌ها، هشت محموله ماهی خوراکی و ۲ محموله خوراک دام و آبزیان است.
وی با بیان اینکه این محموله‌ها از نقاط مختلف کشور حمل و از مرزهای استان خارج شده است افزود: هشت محموله ماهی و خوراک دام و آبزیان از تولیدات مستقیم این استان بوده که شامل ۷۸ تن ماهی و ۲۱۰ کیلوگرم خوراک است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: عراق، جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان و کویت جز مقاصد محموله های صادراتی کردستان بوده و محموله های ترانزیتی نیز به کشورهایی مانند ترکیه، افغانستان و پاکستان حمل شده است.
ورمقانی اضافه کرد: همچنین صدور ۱۰ هزار و ۱۹۱ مجوز حمل بین استانی و ۱۳ هزار و ۴۵۴ مجوز داخل استانی حمل انواع دام و طیور زنده و فرآورده‌ها، نظارت ۱۶ هزار و ۷۵۵ مورد بر محموله‌های وارد شده به استان و نظارت بر ۱۳ هزار و ۴۵۴ محموله جابجا شده داخل استانی از دیگر اقدامات این اداره کل در این مدت است.
گواهی حمل بهداشتی برای دام‌های دارای پلاک صادر می‌شود
مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه این اداره کل از امروز ۱۵ دی گواهی حمل بهداشتی – قرنطینه‌ای تردد را فقط برای دام‌های دارای پلاک صادر خواهد کرد افزود: این محدودیت بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر رصد و پایش کالاهای تحت نظارت وزارت جهادکشاورزی انجام می‎گیرد.
مجتبی ورمقانی با بیان اینکه این دستورالعمل ویژه حمل بهداشتی – قرنطینه تمامی دام‌ها از جمله گاو، گاومیش، گوسفند، بز، اسب، بره و گوساله است، اضافه کرد: از ۱۵ دی امسال به بعد تمام بهره‌برداران موظف هستند با مراجعه به اتحادیه دامداران و معاونت بهبود امور تولیدات دامی، نسبت به ثبت واحدهای مربوطه و پلاک‌گذاری دام های خود اقدام کنند.
ورمقانی افزود: دامپزشکی استان نیز موظف است شماره پلاک دام های کشتاری را در سامانه سازمان دامپزشکی کشور ثبت کند تا پایش دام‌های قاچاق از غیر قاچاق در مجاری انتظامی و قرنطینه ای با سهولت صورت بپذیرد.
وی تاکید کرد: با انجام اقدامات پیشگیرانه که توسط این اداره کل صورت می پذیرد تضمین سلامت فراورده های خام دامی انجام می گردد که مانع از انتقال عوامل بیماریزا به فراورده های خام دامی و سلامت جامعه می شود.
وی با بیان اینکه مقابله با تهدیدات حوزه پدافند غیر عامل نیز از دیگر اهداف پلاک گذاری دام‌های کشتاری است، یادآور شد: بسیاری از بیماری های دامی و نیز بیماری های مشترک بین انسان و دام در اثر جابجایی و نقل و انتقال احشام بدون مجوز بهداشتی اتفاق می افتد که سبب به خطر افتادن سلامت دام و شهروندان می‌شود.
جمعیت دامی استان کردستان حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است. هم اکنون در این استان ۷۶۸ واحد پروش طیور شامل مرغداری گوشتی، تخم گذار و جوجه ریزی، پرورش بوقلمون، شترمرغ و سایر با ظرفیت سالانه ۱۷ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۵۴۹ قطعه فعال است.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه حدود ۲۴ هزار تُن گوشت قرمز و ۱۸۱ هزار تن شیر از دام های استان تولید می شود.