گلایه‌های اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی از دولت/ 3 ماه دیگر دچار بحران قیمت تخم‌مرغ می‌شویم

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با بیان اینکه سه ماه دیگر دچار بحران قیمت تخم‌مرغ می‌شویم، خرید تخم مرغ و نگهداری آن در سردخانه را یکی از راه‌های حل این مشکل خواند.

سید حسین موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مشهد، در خصوص مشکلات سر راه صنعت مرغ تخم‌گذار، اظهار کرد: مشکلاتی که صنعت طیور تخم‌گذار امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کند به دلیل عدم حمایت دولت از این بخش است؛ این امر سبب شد مرغداران مرغ تخم‌گذار انگیزه خود را برای تولید از دست بدهند.

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی به کاهش تولید تخم در خراسان رضوی در سال ۹۹ اشاره و یادآوری کرد: در سال ۹۸ روزانه ۶۰۰ تن تخم مرغ تولید می‌کردیم و این عدد در سال ۹۹ به روزانه ۴۵۰ تن رسید.

وی با بیان اینکه مشکلاتی که در ابتدای سال ۹۹ برای نهاده‌ها به وجود آمد؛ مشکلات ناشی از سیستم بازارگاه، افزایش هزینه‌ها و عدم به روزرسانی قیمت تخم مرغ در زمان خودش، جلوگیری مکرر از صادرات، دخالت‌های دستوری و قیمت گذاری‌های فرمایشی را از جمله عواملی برشمرد که انگیزه تولید را از تولیدکننده اخذ کرد.

موسوی‌نژاد تاکید کرد: در ابتدای سال ۱۴۰۰ بازهم هشدار دادیم و گفتم باتوجه به اینکه کاهش قیمت تخم مرغ را داریم، چرا دولت چابکی لازم در بحث قیمت گذاری تخم مرغ و بحث صادرات را ندارد و درصدد است بعد از یک خواب زمستانه تصمیم گیری کند.

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در ابتدای سال جاری که قیمت تخم مرغ به کمتر از قیمت مصوب رسید عنوان کردیم که شرکت پشتیبان امور دام مکلف به خرید تخم مرغ است. مسؤولان سیاستگذار در دی ماه سال گذشته قیمت تخم مرغ را به صورت غیر کارشناسی ۱۴ هزار تومان اعلام کردند و این در حالی است که قیمت ذرت و سویا را حدود ۲۰ درصد افزایش دادند.

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی عنوان کرد: همه این عوامل سبب شد در ابتدای سال ۱۴۰۰، قیمت تمام شده یک کیلوگرم تخم مرغ به بیش از ۱۸ هزار تومان برسد؛ اما امروز ۱۰ هزارتومان فروش می‌رود.

موسوی‌نژاد خرید تخم مرغ و نگهداری آن در سردخانه را یکی از راه‌های حل این مشکل خواند و تصریح کرد: اگر این شرایط ادامه پیدا کند، حدود سه ماه دیگر دچار بحران قیمت می‌شویم.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد برخی جو نارضایتی در کشور ایجاد می‌کنند و از طرفی می‌خواهند که تولید نباشد تا تخم مرغ را وارد کنند و به تولید ضربه بزنند، گفت: سال گذشته روزانه ۴۵۰ تن تولید تخم مرغ تولید می‌کردیم و امروز این میزان به کمتر از ۳۵۰ تن رسیده و این امر انگیزه تولید را گرفته است.

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی ابراز کرد: متاسفانه تمام تصمیماتی که دولت در بخش تولید مرغ تخم‌گذار اخذ کرده در تضاد با منویات رهبر معظم انقلاب است ؛ امروز کاهش تولید و افزایش قیمت را شاهد هستیم و دولت هم هیچ حمایتی نمی‌کند.