کشور نیاز به واردات گوشت قرمز و سفید ندارد

معاون وزیر جهاد و کشاورزی گفت: تا اطلاع ثانوی کشور نیاز به واردات گوشت قرمز و سفید ندارد، نامه زده‌ایم که ثبت سفارش برای واردات انجام نشود.
حسن عباسی معروفان، معاون وزیر جهاد و کشاورزی در بازدید از شهر لجستیک غلات کشور در بندر امام خمینی(ره)، اظهار کرد: تمام نیاز کشور به نهاده‌های دامی  به حد وفور به کشور وارد شد و نیاز کشور به نهاده‌های دامی تا 6 ماه آینده برطرف شده است.
وی افزود: در حال حاضر توزیع در کشور متوازن است، هم تولید دام و هم تولید مرغ از حد نرمال عبور کرده است و روند افزایشی دارد، امسال به شکلی وارد شده است که مازاد مرغ کشور را خریداری می‌کنیم؛ قیمت مصوب کالا رعایت می شود قیمت‌ها نه تنها در نرخ مصوب بلکه در برخی نقاط از نرخ مصوب نیز کمتر است.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اشاره به اهمیت تولید دام و طیور، بیان کرد: تولید کننده‌ها نباید متضرر شوند، به همین دلیل تولید مازاد کشور شامل گوشت قرمز و مرغ را به عنوان ذخایر استراتژیک کشور خریداری می‌کنیم و در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود تا در زمانی که احتمال تفاوت در بازار باشد وارد شود و تنظیم بازار صورت بگیرد.
نهاده‌های دامی 6 ماه کشور وارد شده است
وی اظهار کرد: برای نهاده‌های دامی و محصولات پروتئینی در کشور مشکل نداریم و تا 6 ماه آینده و ماه رمضان نیز وفور محصولات را خواهیم داشت. نه تنها بازار شب عید بلکه ماه رمضان نیز تامین شده است و در فروشگاه‌های مخصوص ماه رمضان عرضه بصورت گسترده صورت خواهد گرفت.
معروفان با بیان اینکه عمده نیاز کشور به نهاده های دامی کشور از خارج تامین می شود اظهار کرد: در کل کشور حدود 18 میلیون تن کالا برای دام و طیور نیاز داریم که از این رقم 7 میلیون تن در داخل کشور و 11 میلیون تن واردات صورت می‌گیرد که بطور متوسط در هر ماه 1 میلیون تن کالا وارد کشور می‌شود.
وی افزود: در سه ماه گذشته برای 6 ماه واردات نهاده انجام داده‌ایم و برای سه ماه آینده نیز به اندازه 6 ماه نیاز واردات صورت خواهد گرفت.
قیمت فروش گوساله زنده 27 هزار تومان است
معاون وزیر جهاد و کشاورزی گفت: قیمت خرید گوشت قرمز گوساله زنده تولید داخل 27 هزار تومان برای تولید کننده است که اگر این قیمت پایین تر آمد دولت اقدام به خرید خواهد کرد، تا اطلاع ثانوی به هیچ عنوان واردات گوشت مرغ نخواهیم داشت.
وی افزد: قیمت متوسط فروش گوشت گوساله برای مصرف کننده در حال حاضر حدود 60 هزار تومان است.
حسن عباسی معروفان بیان کرد: تا اطلاع ثانوی کشور نیاز به واردات گوشت قرمز و سفید ندارد، نامه زده‌ایم که ثبت سفارش برای واردات انجام نشود.
بندر امام خمینی(ره) بهترین بندر برای کالاهای فله است
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور با بیان اینکه بنادر نقش مهمی در تامین کالای کشور دارند، اظهار کرد: بندر امام خمینی(ره) بهترین بندر برای کالاهای فله است و در بنادر دیگر امکان 4 میلیون تن ظرفیت انبار وجود ندارد یا بصورت آنی 15 کشتی پهلودهی شود.
وی افزود: بندر امام خمینی(ره) از تجهیزات کامل و بروزی برخوردار است و در صورتی که احساس کنیم ظرفیت در این بندر تکمیل شده است به بنادر دیگر منتقل می‌کنیم، اولویت صادر کنندگان و وارد کنندگان برای تخلیه و بارگیری بندر امام خمینی(ره) است.
معروفان در پایان گفت: شرق کشور باید از طریق بندرچابهار انجام شود، می‌خواهیم کلیه راه‌ها و بنادر کشور فعال بشود بر اساس نزدیکی به استان‌ها و برنامه ریزی‌های انجام شده و البته با امکانات بنادر کشتی‌ها را پهلودهی کنیم.