کاهش بیشتر تولید نفت اوپک پلاس در راه است؟

اوپک پلاس دوشنبه هفته جاری، افزایش تولید نفت در ماه میلادی جاری را معکوس و کاهش تولید به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز در اکتبر را تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، کاهش تولید تصویب شده، تغییر اندکی در اهداف تولید اوپک پلاس محسوب می‌شود و با در نظر گرفتن این حقیقت که این گروه اکنون ۲.۹ میلیون بشکه در روز پایین‌تر از سهمیه تولید می‌کند، اقدام مذکور از نظر میزان عرضه به بازار بی‌اهمیت است اما تصمیمات روز دوشنبه، این پیام قوی را به بازار نفت ارسال کرد که این گروه آماده است در هر زمانی، دیدار کند و درباره هر میزان کاهشی که برای تثبیت قیمتهای نفت مناسب به نظر برسد، تصمیم بگیرد.

این پیامی به بازار است که تحلیلگران به عنوان عزم اوپک پلاس و عربستان سعودی برای ادامه مداخله در بازار و جلوگیری از ریزش بیش از حد قیمت نفت از سطح فعلی، تفسیر می‌کنند.

در دیدار روز دوشنبه وزیران اوپک پلاس، تصمیم برای کاهش تولید به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز در اوت، با وجود مخالفت روسیه با چنین اقدامی، تصویب شد، در یک دیدار بسیار کوتاه‌تر دیگر، وزیران انرژی تولیدکنندگان اوپک پلاس با بازگرداندن سطح تولید هدف گذاری شده به سهمیه اوت موافقت و اعلام کردند افزایش تصویب شده در ماه پیش، تنها برای سپتامبر بود.

اما مهم‌تر از همه، اوپک پلاس تصمیم گرفت هر زمان که لازم باشد، برای اقدامات دیگر نشست فوق العاده برگزار کند. اوپک اعلام کرد در این دیدار، تصمیم گرفته شد از ریاست گروه خواسته شود هر زمان که لازم بود برای رسیدگی به تحولات بازار، نشست وزیران اوپک و غیراوپک برگزار شود.

با دادن اختیار برگزاری دیدار در شرایط فوق‌العاده به شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و رئیس گروه اوپک پلاس، این گروه به بازار نفت این پیام را ارسال کرد که می‌تواند اگر لازم باشد، فورا تولید نفت را کاهش دهد.

اگرچه کاهش تولید تصویب شده برای اکتبر، تغییری در عوامل عرضه و تقاضا نمی دهد اما آمادگی اوپک پلاس برای مداخله در بازار، نشان می‌دهد عربستان سعودی و سایر اعضای پرنفوذ اوپک پلاس بر این باورند که قیمتهای نفت در ماه‌های اخیر، به حد کافی ریزش کرده‌اند.

وارن پاترسون، مدیر استراتژی کالای بانک آی ان جی در این باره گفت: به نظر می‌رسد اقدام اوپک پلاس تایید می‌کند که سقف قیمت نفت برنت، پایین‌تر از ۹۰ دلار در هر بشکه نیست و به آمریکا که امسال اوپک را برای افزایش سریعتر تولید تحت فشار قرار داده است، پیام خوشایندی ارسال نمی‌کند. دولت آمریکا به نوبه خود درباره تصمیم اخیر اوپک پلاس، اظهارنظر کرد و کارین ژان پی‌یر، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفت: رئیس جمهور آمریکا به شکل روشنی اعلام کرده که عرضه انرژی باید تقاضا را برآورده کند تا از رشد اقتصادی حمایت کند و قیمتها را برای مصرف کنندگان آمریکایی و مصرف کنندگان سراسر جهان، پایین‌تر برود. رئیس جمهور مصمم است همچنان به اقدامات لازم برای تقویت تامین انرژی و کاهش قیمتها ادامه دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، عربستان سعودی با پیام اخیرش، به ثبات بازار یا به عبارت دیگر، قیمتهای بالاتر نفت برای اوپک پلاس فکر می‌کند. شاهزاده عبدالعزیز ماه گذشته اعلام کرده بود اوپک پلاس اگر به این باور برسد که کاهش تولید، ثبات را به بازار خواهد آورد، آماده است هر زمان و به هر شکلی، تولید نفت را کاهش دهد.