چراغ سبز اروپا به روسیه برای پرداخت هزینه ترانزیت نفت

«ترنس‌نِفت»، شرکت روسی انتقال نفت خام اعلام کرد، بروکسل به یک بانک مجاز برای انجام پرداخت مستقیم انتقال نفت به اروپا از طریق اوکراین، چراغ سبز نشان داده است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، «ترنس‌نِفت»، شرکت روسی انتقال نفت خام اعلام کرد، بروکسل به یک بانک مجاز برای انجام پرداخت مستقیم انتقال نفت به اروپا از طریق اوکراین، چراغ سبز نشان داده است.

سخنگوی «ترنس‌نِفت» و مشاور مدیرعامل این شرکت امروز گفت: « بروکسل، پس شرایطی که پرداخت ها انجام نشد به بانک ما که از طریق آن پرداخت های حمل و نقل را انجام می دهیم، اطلاع داد مجوز انجام تمامی پرداخت ها تا پایان سال را به ما می‌دهد.»

شرکت اوکر ترنس نفتا «UkrTransNafta» اوکراین در ماه آگوست، انتقال نفت روسیه به اروپا از طریق خط لوله «دروژوپا» را به دلیل عدم توانایی مسکو در پرداخت هزینه ترانزیت در نتیجه تحریم های غرب، متوقف کرد.

«ترنس‌نِفت» اعلام کرد، تلاش کرده در 22 جولای پرداخت‌ها را انجام دهد اما 6 روز بعد، مبالغ به حساب این شرکت برگشت داده شده است، زیرا بانک طرف معامله با استناد به تحریم ها از انجام این عملیات خودداری کرده است. در نتیجه، دریافت کنندگان سوخت، یعنی مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک مجبور شدند، هزینه ترانزیت را، خود پرداخت کنند.

انتقال نفت روسیه از خط لوله برخلاف انتقال نفت خام از طریق دریا تحت تحریم های اتحادیه اروپا نیست.

18 مرداد ماه، خبرگزاری ریانووستی «ترنس‌نِفت» روسیه گزارش داد، «اوکرترنس‌نَفتا»، اپراتور دولتی خط لوله نفت اوکراین (Ukrtransnafta)، پمپاژ نفت خام روسیه از طریق بخش جنوبی خط لوله «دروژبا» به اتحادیه اروپا را به علت موضوعات مربوط به هزینه ترانزیت متوقف کرده است.

در نهایت کشورهای دریافت کننده نفت، هزینه ترانزیت را به اوکراین پرداخت کرده بودند.

«دروژبا» یکی از طولانی ‌ترین شبکه‌ های خط لوله در جهان است که حدود 4 هزار کیلومتر نفت خام را از بخش شرقی روسیه به پالایشگاه‌ های جمهوری چک، آلمان، مجارستان، لهستان و اسلواکی حمل می‌ کند.