پیش‌بینی روند بازار سهام در خرداد/ افراد به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند

«سید فرهنگ حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا روند فعلی معاملات بورس را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: بازار سهام در فروردین سقف تاریخی خود را پس از حدود ۳۰ ماه شکست و به بیش از مرداد ۱۳۹۹ افزایش یافت.

وی اظهار داشت: روند صعودی بازار سهام تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه پیدا کرد و ‌شاخص به محدوده ۲.۵ میلیون واحد رسید که این اتفاق به معنای رشد ۲ برابری شاخص بورس نسبت به کف آبان ۱۴۰۱ بود.

روند اصلاحی بازار سهام کوتاه‌مدت است

حسینی به جبران جاماندگی بازار سهام نسبت به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: این موضوع سبب تشدید عرضه‌ها در بازار شد؛ در نتیجه در نیمه دوم اردیبهشت ماه شاهد وضعیت متفاوت در بازار و اصلاح شدید شاخص بورس بودیم که این امر منجر به کاهش شدید شاخص در بازار شد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار داشت: با این حال حجم معاملات همچنان معقول و در سطح مناسب قرار داد که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد روند اصلاحی بازار کوتاه‌مدت باشد.

وی با بیان اینکه برای مقایسه و ارزیابی سطح ارزانی یا گرانی بازار می‌توان از نسبت p/e استفاده کرد، افزود: در سال ۱۳۹۹ و در اوج صعود بازار نسبت p/e بازار به بیش از ۳۰ رسید، این عدد پنج برابر متوسط تاریخی و سه برابر سقف‌های قبلی بود که در نتیجه بازار وارد اصلاح شدید و فرسایشی شد.

حسینی اظهار داشت: اکنون نسبت p/e‌ بازار به محدوده ۱۰ رسیده است، هر چند بازار ارزان نیست، اما دیگر وضعیت حباب گونه مشابه سال ۱۳۹۹ در بازار وجود ندارد و با لحاظ تقسیم سود مجامع و گزارش‌های سود ۱۴۰۱ شرکت‌ها، انتظار اصلاح p/e را داریم که با توجه به چنین مساله‌ای بازار اکنون اصلاً شبیه بازار ۱۳۹۹ نیست.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در خرداد ماه

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در خرداد ماه را پیش‌بینی کرد و گفت: در بازار خرداد ماه شاهد انتشار گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها هستیم، همچنین در این برهه زمانی مجامع تعداد زیادی از شرکت‌ها برگزار خواهد شد که پس از ایجاد ثبات در روند معاملات بازار تا اواسط ماه شاهد بهبود بازار در نیمه دوم ماه خواهیم بود.

وی به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس در خرداد ماه اشاره کرد و افزود: قیمت‌های جهانی یکی از ریسک‌های مهم بازار تلقی می‌شود که در این میان عدم کاهش قیمت‌های جهانی، شرط رونق بازار است.

حسینی ادامه داد: از سوی دیگر عملکرد برخی صنایع مانند صنایع غذایی به دلیل افزایش نرخ‌های ایجاد شده و گروه بانکی به دلیل بهبود تراز عملیاتی و کارمزدها بهبود یافته است‌.

توصیه به سهامداران برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار

این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد و گفت: مهم‌ترین توصیه به سهامداران خرد و تازه وارد، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است تا از این طریق ضمن کاهش ریسک، نقدشوندگی پرتفوی سهامداران حفظ شود.

وی در پایان گفت: اگر سهامداران به دنبال ورود مستقیم به بازار هستند بهتر است تا سهام از چند صنعت با نسبت p/e کمتر از متوسط بازار خریداری و بر اساس تحلیل خود اقدام به خرید و فروش در بازار کنند.

حسینی همچنین تاکید کرد: همچنین سهامداران باید از استفاده از سیگنال‌های ارائه شده در شبکه‌های مجازی فاقد مجوز از سازمان بورس برای خرید و فروش خودداری کنند.