پیام لایحه آمریکایی برای جامعه رمزارز ایران

بورسان :‌ جمعه 21 مه، جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان از اقدام جدیدی رونمایی کردند که وزارت کار ایالات متحده را از محدود کردن گزینه‌های سرمایه‌گذاری در دسترس کارمندان برای حساب‌های بازنشستگی خودگردان منع می‌کند. این قانون به آمریکایی ها اجازه می‌دهد تا در صورت تمایل بیت کوین را در برنامه های 401(k) خود قرار دهند.

دونالدز، نماینده ایالت فلوریدا لایحه همراه قانون آزادی مالی را در مجلس نمایندگان معرفی کرد. نماینده جمهوری‌خواه کنگره از لایحه‌ای که توسط سناتور تامی توبرویل رونمایی شده و شرکت‌های خدمات مالی که می‌خواهند ارزهای دیجیتال را در محصولات 401(k) خود بگنجانند، حمایت می‌کند.

بایرون دونالدز، نماینده جمهوری‌خواه فلوریدا، قانون آزادی مالی را روز جمعه به مجلس نمایندگان ایالات متحده ارائه کرد تا از محدود کردن انواع سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌تواند در طرح‌های 401(k) خودگردان آمریکایی‌ها گنجانده شود، توسط وزارت کار ایالات متحده جلوگیری می‌کند.

قانون آزادی مالی به عنوان واکنشی به گزارش انطباق وزارت کار ایالات متحده (DOL) در تاریخ 10 مارس معرفی شد که اعتراضاتی را نسبت به گنجاندن ارزهای دیجیتال در برنامه های بازنشستگی 401(k) مطرح کرد. این گزارش به اداره امنیت کارکنان هشدار داده است که انتظار دارد یک برنامه تحقیقاتی با هدف ارائه طرح‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های مشارکت‌کنندگان در ارزهای دیجیتال و محصولات مرتبط آماده شود و اقدامات مناسب برای محافظت از منافع شرکت‌کنندگان و ذینفعان طرح در رابطه با این سرمایه‌گذاری‌ها انجام دهد.
دلیل مطرح شدن این لایحه چیست؟

گزارش DOL پاسخی را از سوی غول خدمات مالی یعنی Fidelity Investments در پی داشت که به آنچه به عنوان زبان نامشخص و موضعی که از هدف قانونی ایجاد برنامه 401 (k) منحرف شده بود، اعتراض کرد و در اقدامی دیگر که دو هفته بعد صورت گرفت، Fidelity به تعدادی از شرکت های خدمات مالی کوچکتر پیوست تا بیت کوین را به دارندگان طرح 401 (k) ارائه دهند.

توبرویل در مقاله‌ای قبل از معرفی لایحه‌اش این موضوع را مطرح کرد که چه به چشم‌انداز اقتصادی بلندمدت ارز دیجیتال اعتقاد داشته باشید یا نه، انتخاب اینکه پس‌اندازهای دوران بازنشستگی خود را در چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید باید به اختیار خودتان انجام شود نه دولت.

دونالدز در یک بیانیه مطبوعاتی و توییتی ضمن اعلام معرفی لایحه خود، اظهار داشت که DOL انتخاب سرمایه گذاران را برای حساب‌های بازنشستگی آنها محدود می‌کند و اعتراض خود را به رویکرد دولت بایدن که در حال تلاش گسترده برای متمرکز کردن قدرت در واشنگتن، از طریق گزارش DOL اعلام کرد.
پیام این لایحه برای ایرانیان فعال در کریپتو

پیام مهمی که این اتفاق برای جامعه کریپتو و فعالین این بازار پرنوسان دارد، آن است که بالاترین سطح سیاست‌گذاری در دنیا یعنی آمریکا در حال تلاش برای فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری در کلاس دارایی رمزارز است. جالبی این موضوع آنجاست که طرح پیشنهادی مطروحه در این گزارش شامل حساب‌های ریسک‌گریزی است که مختص بازنشستگی کارکنان شرکت‌هاست. بنابراین اول می‌توان این برداشت را داشت که این بازار و دارایی‌های قابل معامله در آن به میزان قابل توجهی مورد مقبولیت عموم و حتی سیاست‌گذاران قرار گرفته است و حتی افراد ریسک گریز در کشورهای پیشرفته هم به سرمایه‌گذاری بلند مدت در این کلاس دارایی فکر می‌کنند.

نکته بعدی نهفته در این اتفاق پیامی است که می‌بایست توسط سیاست‌گذار داخلی برداشت شود. همانطور که مشاهده می‌شود سیاست‌گذاران در کشورهای پیشرفته در حال قانون‌گذاری این بازار در ابعاد مختلف هستند تا سرمایه‌گذاران بتوانند از طریق راه‌های قانونی و شفاف در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و از منافعش منتفع شوند. امید آن می‌رود که ما هم در ایران بجای فرصت‌سوزی که تا به حال رخ داده است، در راستای تعیین چارچوب‌های قانونی فعالیت در این حوزه گام برداریم.