پس از 9 ماه زیان سنگین مرغداران، قیمت گوشت مرغ متعادل شده است

درحالی‌که متوسط قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ با فرض ثابت بودن قیمت نهاده‌ها (کنجاله سویا، ذرت و …) همچنین ثابت بودن تورم 4800 تومان است، در تمامی 9 ماه سال 93 از فروردین‌ماه تا پایان دی‌ماه، مرغداران مرغ خود را در هیچ‌کدام از ماه‌های گذشته در حد قیمت تمام‌شده نفروخته‌اند. آمار نشان می‌دهد که متوسط قیمت فروش مرغ زنده در آبان ماه 1393 به پایین‌ترین سطح خود یعنی 3760 تومان رسید که برای صنعت پرورش مرغ گوشتی یک فاجعه و زیانی جبران‌ناپذیر بود، زیان مرغداران از آبان تا پایان آذرماه برای هر کیلو گوشت مرغ رقمی بین 900 تا 1200 تومان بوده است. حتی تا پایان دی‌ماه مرغ زنده نتوانست قیمت خود را به 4000 تومان برساند.

این وضعیت به حدی نگران‌کننده بود که تمامی کارشناسان احتمال می‌دادند صنعت مرغداری نابود شود.

با توجه به یک‌میلیون و پانصد هزار تن تولید گوشت مرغ طی 9 ماه گذشته و با احتساب متوسط زیان هر کیلو مرغ برای مرغداران 6500 تومان صنعت مرغ گوشتی نزدیک هزار میلیارد تومان در سراسری کشور زیان دید. حالا قیمت مرغ زنده به مرز قیمت تمام‌شده رسیده است. یعنی 4700 تا 4800 تومان، طبعاً در واحدهای صنفی باید بین 7100 تا 7200 تومان به فروش برسد. ما به‌عنوان اتحادیه و به‌رغم زیان هنگفت مرغداران طی 9 ماه گذشته تلاش داریم که ملاحظات دولت را رعایت کنیم و نگذاریم قیمت مرغ در شب عید افزایش پیداکرده و مصرف‌کنندگان با مشکل روبرو شوند.

پیش‌بینی ما این است که قیمت مرغ بیش از این افزایش نداشته باشد. گفتنی است قیمت مرغ زنده بین 4700 تا 4800 تومان منطقی و متعارف است که در واحدهای صنفی بدون دخالت واسطه‌های غیرمتعارف باید رقمی بین 7000 تا 7200 تومان شود.

با توجه به جوجه ریزی‌های صورت گرفته در بهمن و اواخر دی‌ماه قطعاً افزایش تولید در شب عید و فروردین‌ماه را خواهیم داشت که امیدواریم با حفظ شرایط بازار تولیدکنندگان دچار ضرر و زیان نشوند.