وزیر خزانه‌داری اوباما نسبت به رکود شدید قریب‌الوقوع در آمریکا هشدار داد

وزیر خزانه‌داری دولت اوباما با توجه به تلاش دولت آمریکا برای مقابله با نرخ تورم بالای 4 دهه گذشته، در مورد بروز یک رکود شدید قریب‌الوقوع هشدار داد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، نوریل روبینی، وزیر خزانه‌داری دولت اوباما، با توجه به تلاش دولت آمریکا برای مقابله با نرخ تورم بالای 4 دهه گذشته، در مورد بروز یک رکود شدید قریب‌الوقوع هشدار داد.

روبینی به بلومبرگ گفت: «من فکر می کنم دلایل بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود، ما دچار رکود شدید و بحران بدهی و مالی شدید شویم.»

وی توضیح داد، اقتصاد آمریکا در یک دوره رکود تورمی (رشد کم و تورم بالا) قرار دارد، در حالی که نسبت بدهی‌ها «به میزان بی سابقه‌ای بالا» است و نشان می‌دهد، همین موضوع در مورد سایر کشورهای توسعه یافته در سراسر جهان نیز صدق می‌کند.

این مقام سابق آمریکایی افزود: «این دیدگاه که این وضعیت کوتاه مدت و نه چندان عمیق خواهد بود، کاملا توهم آمیز است. »

روبینی، استاد دانشگاه نیویورک و مدیر اجرایی Roubini Macro Associates است، وال استریت به علت پیش بینی بحران مالی 2008-2009، به وی لقب «دکتر عذاب» داد.

او از معدود اقتصادان هایی است که توانست به درستی ترکیدن حباب بازار مسکن آمریکا در 2007-2008 را که منجر به بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ شد پیش‌بینی کند. وی این پیش ‌بینی را در سال ۲۰۰۵ کرده بود.

روبینی یک سال پیش از اینکه، آمریکا درگیر بحران اعتبارات مسکن و بحران مالی جهانی شود، پیش‌بینی کرد که بخش مسکن آمریکا با شدیدترین کاهش طی ۴۰ سال اخیر مواجه خواهد شد. وی در سال 2009 وزیر خزانه‌داری در دولت باراک اوباما شد.

اقتصاددان در مورد اینکه آیا اقتصاد آمریکا امسال با رکود مواجه خواهد شد یا نه، بحث می‌کنند، زیرا فدرال رزرو در تلاش است تا افزایش نرخ تورم را با افزایش نرخ بهره مهار کند.

نرخ تورم آمریکا در ماه ژوئن به 9.1 درصد رسید که بالاترین میزان در 40 سال گذشته است.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا پیشتر رکود اقتصادی آمریکا را تکذیب کرده و گفته بود، این کشور در عوض از رکود «ضروری و مناسب» برخوردار است.