وزارت صمت بر فعالیت شرکت‌های خارجی چند ملیتی نظارت جدی داشته باشد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به واردات مواد اولیه شرکت‌های خارجی چند ملیتی تولید کننده سیگار گفت: وزارتخانه‌های صمت و بهداشت باید بر نوع توتون وارداتی این شرکت ها نظارت جدی داشته باشند و شرکت های خارجی باید مکلف به استفاده از توتون داخلی هم بشوند.

اخبار شرکت‌ها: بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تولید و فروش سیگار در داخل کشور از سوی 2 شرکت خارجی چند ملیتی JTI و BAT با ماهیت انگلیسی- آمریکایی و ژاپنی گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های خارجی ۷۰ درصد بازار فروش سیگار در داخل کشور را در اختیار دارند باید مالیات متناسب با درآمد خود پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: وضعیت فعلی عادلانه نیست و به ضرر تولید داخلی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه باید سهم مالیات این شرکت های خارجی چند ملیتی بیشتر از شرکت دخانیات ایران باشد، تاکید کرد: میزان مالیات شرکتهای چند ملیتی و شرکت دخانیات ایران باید متفاوت باشد چرا که اگر مالیات این شرکت های خارجی چند ملیتی و شرکت دخانیات ایران یکسان باشد، شرکت داخلی توان رقابت با تولیدات خارجی را نخواهد داشت.

رحیمی گفت: این رویه در تمام دنیا نیز مرسوم است. بنابراین عدم رعایت تناسب مالیات ضربه بر پیکره تولید ملی و داخلی است.

وی با بیان اینکه در هنگام تصویب لایحه بودجه در صحن مجلس در سال گذشته پیشنهاد بر این بود به ازای هر نخ سیگار داخلی ۲۳۰ تومان مالیات مصوب شود، گفت: همچنین برای سیگار خارجی تولید داخل (برند بین اللمللی) ۸۰۰ تومن باشد که این نسبت باز هم به ضرر تولید داخلی و ملی بود. چرا که قیمت سیگارهای برند بین الملل و خارجی بسیار متفاوت است و این نسبت عادلانه نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: از آنجا که یک بسته سیگار داخلی 20 عددی حدود چهار هزار تومان قیمت دارد، با این رقم مالیات، قیمت آن بیش از ۲ برابر می رسید. اما سیگار خارجی چون هر بسته حدود 20 هزار تومان، قیمت دارد، قیمت آن ۲۶ هزار تومان می‌رسید.

رحیمی با ناعادلانه دانستن این رقم مالیات برای سیگارهای داخلی گفت: این نوع مالیات و افزایش قیمت سیگارهای داخلی باعث رویگردانی مردم از سیگارهای داخلی می شد.

وی با اشاره به واردات مواد اولیه شرکت های چند ملیتی از خارج کشور تاکید کرد: وزارت صمت، وزارت بهداشت، مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس باید بر نوع توتون واردات شده از سوی شرکت‌های خارجی نظارت جدی داشته باشد و حتی مجلس می‌تواند از ابزارهای نظارتی همچون تحقیق و تفحص بر فعالیت شرکت های خارجی استفاده کند.