ورود شرکت بازرگانی دولتی به خرید مرغ مازاد

یک عضو ستاد تنظیم بازار از فعال شدن شرکت بازرگانی دولتی ایران در کنار شرکت پشتیبانی امور دام، در خرید مرغ مازاد مرغداران فعال خبر داد و گفت: مرغداران نگران مازاد تولید نباشند.
یک عضو ستاد تنظیم بازار  در خصوص برخی ابهامات مطرح شده در حوزه انهدام جوجه‌های یکروزه به دلیل عدم صرفه تولید برای مرغداران گفت: ستاد تنظیم بازار، گزارشی در این رابطه دریافت نکرده است؛ ضمن اینکه به دلیل شرایطی که هم اکنون در بازار وجود داشته و با توجه به در پیش بودن ماه محرم و صفر و افزایش تقاضا برای مرغ، چنین شرایطی اکنون متصور نیست که مازاد تولید، امکان جذب در بازار نداشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه واردات مرغ در دستور کار دولت قرار ندارد، افزود: ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت، این اطمینان را به تولیدکنندگان مرغ و جوجه یکروزه می‌دهد که اگر شرایط مازاد عرضه بر بازار مرغ حاکم شود، مرغ مازاد در قالب قراردادهای مشخص، از مرغداران خریداری خواهد شد، بنابراین مرغداران نباید نگران بوده و باید به تولید خود ادامه دهند.
به گفته این عضو ستاد تنظیم بازار، با تصمیم دولت، به موازات شرکت پشتیبانی امور دام که وظیفه دارد مرغ مازاد بازار را جمع‌آوری نموده و در قبال آن، به تولیدکنندگان نهاده تحویل دهد، شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز فعال شده و کار خرید مرغ مازاد از بازار را انجام می‌دهد تا به عنوان ذخایر گردشی مورد نیاز کشور، ذخیره سازی نماید.
وی اظهار داشت: اگر مرغ مازاد از بازار جمع‌آوری شود، مرغداران نیز این اطمینان را برای تولید خواهند داشت؛ بنابراین دولت تصمیم گرفته تا مرغ مازاد مرغداران را به هر میزانی خریداری نماید. این در شرایطی است که از دیدگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت، راهکار حل نوسانات قیمت مرغ و تنظیم بازار، اجرای طرح ذخایر گردشی مرغ است تا در مواقعی که کاهش عرضه در بازار صورت گرفته یا مازاد تقاضا وجود دارد، بتوان برای تنظیم بازار از آن استفاده کرد.
این عضو ستاد تنظیم بازار خاطرنشان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام، بیش از بیست ساله است که طرح ذخایر را اجرا کرده، و اجرای آن، منجر به افزایش ظرفیت تولید به سه میلیون تن ظرف سال‌های اخیر شده است، اکنون نیز این طرح با قوت ادامه می‌یابد و مرغداران نباید نگران تولید باشند.