واردات ۱.۵ میلیارد دلار نهاده در انتظار تخصیص ارز بانک مرکزی

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای تامین نهاده‌های مورد نیاز کشور در ماه‌های آینده ۱.۵ میلیارد دلار نیاز است که منتظر تخصیص آن از سوی بانک مرکزی هستیم.
حسن عباسی معروفان درباره آخرین وضعیت تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور، گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه عرضه شده که ۵.۵ میلیون تن آن ذرت و مابقی سایر نهاده‌های دامی بوده است.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر در هر روز ۴۷ هزار تن نهاده دامی در اختیار دامداران و مرغداران قرار گرفته که بیش از عدد مصوب است.

عباسی معروفان میزان نیاز روزانه کشور به نهاده‌های دامی را ۴۴ هزار تن عنوان کرد.
وی تصریح کرد: البته در مقاطعی تاخیر در عرضه نهاده‌های دامی اتفاق افتاد، اما در مجموع مشکلی برای تامین و توزیع نهاده‌های دامی نداشته‌ایم و تاخیر‌ها موقت بوده است.

عباسی معروفان درباره تامین نهاده‌های دامی کشور برای ماه آینده، افزود: بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع نهاده‌های دامی ثبت سفارش شده که بیشتر آن ذرت است.
وی میزان ذرت ثبت سفارش شده را ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن، جو را ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن و سایر نهاده‌های دامی شامل کنجاله سویا و دیگر دانه‌های روغنی را حدود ۲ میلیون تن اعلام کرد.
عباسی معروفان گفت: اگر ارز مورد نیاز نهاده‌های ثبت سفارش شده سریع تامین شود، نهاده‌ها نیز به سرعت ترخیص و توزیع و به دامداران مرغداران تحویل می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن نهاده‌های دامی نیز در بنادر یا در کشتی هستند، افزود: تعداد این کشتی‌ها ۲۶ فروند است که ۸۰ درصد آن‌ها مربوط به بندر امام (ره) و بقیه در ۱۱ بندر دیگر کشور تقسیم می‌شوند.
به گفته سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی؛ برای تامین نهاده‌های مورد نیاز کشور در ماه‌های آینده ۱.۵ میلیارد دلار نیاز است که منتظر تخصیص آن از سوی بانک مرکزی هستیم.
عباسی معرفان افزود: علاوه بر آن، برای تامین سایر کالای اساسی مانند گندم به ۶۰۰ میلیون دلار و روغن نیز ۶۰۰ میلیون دلار دیگر نیاز است.