هیولای آنفلوانزا؛ کابوس مرغداران تمامی ندارد

بعد از تعطیلی مرغداری‌ها در نوسانات قیمت مرغ، اکنون بحث آنفلوانزای مرغی، مرغداران را فلج کرده و مشکل مرغداران مازندرانی هیولایی به نام آنفلوانزای مرغی است و مر‌غ‌هایی که روی دست مرغداران ماند.

به گزارش فارس از شهرستان نکا، هنوز کابوس تعطیلی مرغداری‌ها و بحران آن در مازندران تمام نشده بود که با بحران جدید آنفلوانزای مرغی در این استان بار دیگر شوک و انفجار روحی جدیدی در بین مرغداران حاکم شد که به نظر مرغداران، ادامه این روند، ورشکستگی کامل مرغداران مازندرانی را به دنبال دارد.

سید احمد حسینی اصل یکی از مرغداران شرق مازندران در رابطه با مشکل جدید مرغداری‌های مازندران و بحرانی بنام آنفلوانزای مرغی گفت: بیماری آنفلوانزای مرغی بیماری است که در پرندگان و مرغ محلی دیده‌شده و در مرغداری صنعتی تاکنون گزارشی در این رابطه اعلام‌نشده است اما تأثیرات مهم آن بر مرغداری صنعتی است.

وی با اعلام اینکه مرغداران مازندرانی خواب راحت ندارند و هرروز مشکل جدیدی برای این صنعت، ادامه کار را برای ما دشوار کرده است، افزود: تصمیم درستی از سوی برخی از مسئولان، در این رابطه اتخاذ نمی‌شود؛ آبان ماه سال گذشته مرغداران مازندرانی با مشکل نوسانات شدید قیمت مرغ و گرانی نهاده در مرغداری‌های مازندران موجب شدند که موجب شد تا مرغداران مرغ‌های تخم‌گذار خود را روانه کشتارگاه کنند که این موضوع باعث ایجاد بحرانی در اقتصاد مازندران شده بود.

این مرغدار با اشاره به سخنان محمد یوسفی، رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در رابطه با شیوع آنفلوانزای مرغی در روستایی در مازندران، خاطرنشان کرد: این مسئول کشوری بر این باور است که شیوع آنفلوانزا در مرغ‌های محلی گزارش‌شده است اما اکنون برخی از مسئولان از خروج و فروش مرغ‌های صنعتی ممانعت می‌کنند.

حسینی اصل با اعلام اینکه بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی، آنفلوانزای حاد پرندگان در هیچ‌یک از مرغداری‌های صنعتی مازندران مشاهده نشده و این بیماری فقط محدود به مرغ‌های بومی در یک روستا و یا شهر موردنظر است، بیان کرد: اگر مقررشده که مرغ‌ها قرنطینه شوند، این مسئله انجام و هزینه این بحران و قرنطینه به مرغدار پرداخت شود.

وی با تأکید بر اینکه باید مدیریت بحران در این رابطه در شهرستان‌ها فعال و تشکیل شود، تصریح کرد: بحران تنها به زمان سیل و زلزله نیست بلکه اکنون نیز مرغداران مازندرانی با بحران تازه مواجه شده‌اند و نیازمند همراهی و کمک مدیریت بحران هستند.

این مرغدار صنعتی با اشاره به اینکه اکنون 40 هزار قطعه مرغ آماده برای فروش دارد اما اجازه فروش مرغ زنده و خروج آن از استان داده نمی‌شود، ادامه داد: سازمان دامپزشکی کشور برای جلوگیری از شیوع بیماری در اطلاعیه‌ای فروش مرغ زنده بومی را در بازارچه‌های محلی و روستایی ممنوع کرده است و مرغ‌های صنعتی که در مرغداری‌های مدرن و کشتارگاه‌های صنعتی کشتار و به بازار عرضه می‌شوند، مشکل بهداشتی و بیماری ندارند، اما در مازندران از فروش مرغ زنده و خروج آن به استان‌های دیگر جلوگیری می‌شود.

حسینی اصل با اعلام اینکه مسئولان بر این باورند که باید مرغ‌ها کشتار و برای فروش به بازار عرضه شوند و به‌نوعی به‌جای مرغ زنده صنعتی، مرغ گرم روانه بازار شود، یادآور شد: اجازه خروج مرغ به استان‌های دیگر به ما داده نمی‌شود و از سوی دیگر، مگر کشتارگاه مازندران چقدر ظرفیت دارد که همه مرغداران صنعتی مبادرت به این امر کنند و آیا کشتارگاه استان ظرفیت ازدحام مرغداران را در چنین شرایطی دارد؟

وی درباره اینکه بازار تهران و یا مناطق مختلف خارج از استان، خریدار مرغ‌های ما هستند، بیان کرد: ما برای فروش مرغ در استان‌های دیگر مشکلی نداریم اما اجازه خروج به ما داده نمی‌شود و از سویی دیگر نیز با توجه به ازدحام مرغداران در کشتارگاه‌ها و همچنین طولانی شدن زمان کشتار، مرغ کشتار ما زمانی به تهران می‌رسد که خریداری در بازار وجود ندارد و آنجا نیز با مشکل دیگری روبه‌رو می‌شویم.

این مرغدار مازندرانی با تأکید بر اینکه باید در صورت قرنطینه مرغ‌ها در این بیماری، خسارت آن به مرغداران پرداخت شود، اظهار کرد: باید مدیریت واحد و درستی بر این مسئله حاکم شود و با ورود اعضای مدیریت بحران در این بحران عظیم مرغ، این صنعت را از ورشکستگی دوباره نجات دهیم.

محمد امیرخانلو از مرغداران منطقه نیز با اعلام اینکه در دو سال گذشته مرغداران با بحران‌های مختلف افت قیمت، وجود واسطه‌ها و … مواجه بوده‌اند، گفت: در شرایط فعلی و نخریدن مرغ از مرغداران به دلیل بیماری پرندگان، 70 درصد مرغداران مازندران با بحران جدی در این رابطه مواجه شده‌اند و قدرت تصمیم‌گیری از آنان سلب شده است و مسئولان باید به داد ما برسند.

وی با اعلام اینکه وزن مرغ‌های تولیدی در مرغداری‌ها اکنون به‌طور متوسط به بیش از 3.5 کیلوگرم رسیده است، خاطرنشان کرد: این وزن، وزن ایده‌آلی نیست و با توجه به گرمای هوا در این فصل نیز شاهد تلفات فراوان مرغ در مرغداری‌ها هستیم که امیدواریم توسط مسئولان با فوریت چاره‌اندیشی شود تا بیشتر از این متضرر نشویم.

مسئولان مازندران نیز وجود بیماری آنفلوانزای مرغی را در این استان تائید کرده‌اند و در همین رابطه رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر این باور است که معدوم‌سازی مرغ‌های آلوده با فوریت در دستور کار قرارگرفته است.

دلاور حیدرپور همچنین از نگرانی مسئولان استانی نسبت به شیوع این بیماری خطرناک در مرغداری‌های صنعتی مازندران خبر داد و بیان کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر وجود این بیماری در مرغداری‌های صنعتی گزارش نشده است اما برای جلوگیری از چنین خسارت‌هایی، معدوم‌سازی مرغ‌های محلی در نقاط آلوده و یا مشکوک را آغاز کرده‌ایم.

علی طاهری‌امیری، مدیر جهاد کشاورزی نکا نیز در این رابطه گفت: با هماهنگی انجام‌شده مقرر شد که پشتیبانی امور دام با هماهنگی اتحادیه مرغداران مازندران نسبت به خرید مرغ از مرغداران مبادرت کند.

به گفته کارشناسان، استان مازندران با دارا بودن 2 هزار و 238 واحد مرغ گوشتی، 200 واحد مرغ مادر ـ معادل حدود 15 درصد ظرفیت کشور ـ و هفت واحد اجداد، به‌عنوان قطب صنعت طیور کشور مطرح است و با تولید 11 درصد گوشت مرغ و 30 درصد جوجه یک‎روزه کشور، مقام اول را در بین دیگر استان‎ها دارد.

در این رابطه شرق مازندران شامل شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه نیز با دارا بودن حدود 450 واحد مرغداری سالانه 50 تن گوشت سفید تولید می‌کند که در جای خود نقش مهمی در صنعت مرغ و مرغداری استان بر عهده‌دارند.

شهرستان نکا نیز با داشتن 180 واحد مرغداری در مناطق مختلف با ظرفیت 2 میلیون و 585 هزار قطعه پرورش مرغ، سالانه بیش از 22 هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کند که درمجموع 10 درصد تولید مرغ مازندران در مرغداری‌های شهرستان نکا تولید می‌شود.

با توجه به تائید شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی در مازندران و اعلام هشدارهای مختلف توسط مسئولان ذی‌ربط، ساماندهی این مسئله امری ضروری است تا علاوه بر جلوگیری از مصرف گوشت آلوده توسط مردم، با کنترل دامپزشکی و مسئولان ذی‌ربط، صنعت مرغ مازندران نیز از ورشکستگی نجات یابد و با معدوم کردن هیولای آنفلوانزای مرغی و مدیریت مناسب در این زمینه، دیگر مرغی بر روی دستان مرغداران نماند.