همه حلقه های زنجیره مرغ مکلف به صدور فاکتور شدند

مدیرکل تنظیم بازار وزارت صمت اعلام کرد: بر اساس ابلاغ تنظیم بازار کشور بر مبنای نرخ مصوب همه حلقه های زنجیره مرغ مکلف به صدور فاکتور شدند که در صورت تخلف اقدامات تنبیهی و تعزیری را به دنبال خواهد داشت.
محمد رضا کلامی مدیرکل تنظیم بازار وزارت صمت در ارتباط تلفنی گفت: دولت در راستای حمایت از تولید و برای جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران از هر ابزاری استفاده کرده است.
کلامی افزود: با محاسبات سازمان مسئول و پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی حداکثر قیمت مرغداران مصوب شد که اکنون قیمت مصوب مصرف کننده ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است.

به دلیل اعتماد دولت به تولید کنندگان قیمت عرضه مرغ گرم که به وسیله مرغدار ارائه می‌شود ۸ هزار و ۵۵۰ تومان تعیین شده است بنابراین مرغ گرم بعد از قرار گرفتن در خط یک و ۲ کشتار و تخلیه ها‌ی لازم سود مرغدارن حساب می‌شود و با این حساب قیمت مرغ درب کشتارگاه باید ۱۲ هزار تومان و تحویل به مردم در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان باشد.
او افزود: ستاد تنظیم بازار کشور برمبنای نرخ‌های مصوب ابلاغیه‌هایی لازم را به استان‌ها اعلام کرده است که عدول از تکالیف اقدامات تنبیهی و تعزیری را به دنبال خواهد داشت بنابراین همه حلقه‌های زنجیره مرغ مکلف به صدور فاکتور شدند که در صورت بروز تخلف به تعزیرات معرفی خواهند شد.
در کشتارگاه‌ها نیز مقرر شده است سازمان دامپزشکی کشور در زمان اجازه خروج مرغ علاوه بر مباحث بهداشتی؛ انجام رعایت درج قیمت مصرف کننده بر روی بسته بندی و مشخص شدن مقصد حمل و بارگیری مرغ مورد توجه قراردهد بر این اساس مرغدار دیگر نمی‌تواند به دلالان مرغ را بفروشد.

او افزود: سال گذشته اختلاف نرخ کنجاله بسیار بالا بود که منجر به اصلاح قیمت مرغ شد، اما اکنون با توجه به وفور نهاده‌های دام و طیور قیمت نهاده‌ها (کنجاله) زیر ۳ هزار تومان است و مرغداران نهاده‌ها را با قیمت مصوب دریافت می‌کنند بنابراین انتظار می‌رودنرخ فروش ۸۵۰۰ تومان برای مرغ زنده رعایت شود.
مدیرکل تنظیم بازار وزارت صمت در ادامه افزود: ما به عنوان متولی سیاست گذاری باید به هر دوبخش مصرف کننده و تولید کننده با هم توجه کند؛ ۸۰ میلیون مصرف کننده از دولت بعنوان سیاست گذار و حاکمیت مطالبه توجه به سفره خود را دارند تولید کننده نیز از دولت انتطاراتی دارد بنابراین برای اینکه اجحافی نباشد سران قوا در مصوبه خود سازمان حمایت را مسئول قرار داده اند و وزارت جهاد اعداد را به سازمان حمایت اعلام کند تا با محاسبه کف قیمت‌ها قیمت مصوبی پیشنهاد شود بنابراین اگر عدد ۸ هزار و ۵۵۰ تومان برای مرغ گرم اعلام شده به این دلیل است که مرغدارن این قیمت را رعایت نکرده اند و مرغ گرم را به قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش رسانده اند.

کلامی در ادامه درباره ابزار‌های کنترل قیمت مرغ گفت: در حلقه‌های مختلف ابزار‌های داریم: در بخشی که قرار است کالا به دست مصرف کننده برسد به شبکه‌های توزیع اعلام شده قیمت مرغ باید اتیکت داشته باشد و در صورت فروش بالاتر برخورد خواهد شد. در کشتارگاه نیز الزام شده اگر مرغداری قیمت مصوب را رعایت نکند و فاکتور ندهد اقدام قانونی می‌شود و اگر کشتارگاه ضریب ۶ درصد افت و ضایعات و سود قانوی را تا قیمت فروش ۱۲ هزار تومان رعایت نکند نیز اجازه خروج مرغ نخواهد داشت.
کلامی تاکید کرد: به وزارت صمت، جهاد کشاورزی، دادستانی، سازمان تعزیرات، سازمان حمایت و بازرسی اصناف اعلام می‌شود قیمت‌های ابلاغی ستاد تنظیم بازار لازم الاجراست که همه حلقه‌ها مکلف به رعایت هستند و قصور از آن به معنی تخلف است که باید برخورد شود.
کلامی درباره مهمترین راهکار‌ها برای تنظیم بازار مرغ گفت: با توجه به اینکه مستولیت توزیع نهاده‌ها به وزارت جهاد کشاورزی داده شده است برای کلیه مرغداری‌ها حواله صادر می‌شود بنابراین با هر فروشنده‌ای که با توجه به حواله قیمت را رعایت نکند برخورد خواهد شد، چون مرغدار باید نهاده را با نرخ مصوب تحویل بگیرد.

محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی با حضور در استودیوی گفتگوی ۱۸.۳۰ شبکه خبر درباره قیمت مرغ گفت: اکنون قیمت مرغ بسته به مناطق مختلف بین ۱۳ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد.
کمالی سروستانی درباره قیمت منطقی هرکیلو مرغ گفت: قیمت مرغ بسته به کشتار متفاوت است. در کشتار خط ۲ اندرونی مرغ خارج می‌شود و افت مرغ بیشتر از کشتار خط یک است بنابراین قیمت منطقی مرغ نباید از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر باشد.
وی افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده دولت تلاش کرده با سیاست گذاری‌های لازم با ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۶۵ درصد از هزینه‌های مرغدار را تامین کند.
مشاور اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی گفت: به دلیل استفاده مرغ گرم و تازه در کشور، مرغ حالت تره باری در کشور پیدا کرده است و مرغدار نمی‌تواند مرغ را احتکار و ذخیره کند.

او درباره قیمت‌های اعلامی گفت: اختلاف عددی در ارتباط مرغ زنده و کشتاری وجود دارد که در تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازاز عمل می‌کند.
او افزود: قیمت تمام شده مرغ زنده را ما با احتساب ۱۰ درصد سود، حدود ۹ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کردیم، اما با توجه به ضرر و زیان‌ها و ۳ برابر شدن هزینه‌های نظام حمل و نقل در نهایت با توافق معاونت تخصصی به توافق ۹ هزار و ۶۲ تومان رسیدیم که در کارگروه تنظیم بازار این قیمت به ۸ هزار و ۵۵۰ تومان رسید که فاصله بین ۸ هزار و ۵۵۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان برای رسیدن به دست مصرف کننده نشان دهنده این است که سود تولید کننده کاهش یافته است که مرغداران را شاکی کرده و انتظار حل این مسئله را دارند.
محمدعلی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی گفت: چانه زنی‌های کارشناسی تمام موراد دیده شده است و بر اساس جداول رسمی به قیمت ۹ هزار و ۶۲ تومان رسیدیم.
او با بیان اینکه امسال جوجه ریزی‌ها ۹ درصد افزایش داشته است، گفت:، اما با توجه به اینکه مرغ در کشور ما تره باری شده و مرغ گرم مردم استفاده می‌کنند مشکلاتی مثل گرمای هوا موجب می‌شود مرغ وزن گیری لازم را نداشته باشد.
نگاه منطقی به قیمت بخصوص در ارتباط با تولید کننده و جمع جبری طول سال و پایداری تولید مهمترین نکته‌ای است که باید توجه کرد تا مرغ همیشه در بازار باشد بنابراین با توجه به سطح اشتغال صنعت مرغ هرگونه واردات اشتباه است.