نیازی به واردات تخم مرغ نداریم

یک مقام مسئول گفت: با برنامه ریزی مناسب نیازی به واردات تخم مرغ نداریم و تنها به واسطه گرانی سایر محصولات پروتئینی، سرانه مصرف تخم مرغ افزایش یافته است.

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، با اشاره به اینکه قیمت تخم مرغ نوسانی نداشته است، اظهار کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و در بازار آزاد ۲۰ هزار تومان است.

او با اشاره به اینکه نرخ مصوب تخم مرغ بسته‌بندی اعلام نشده است، افزود: بنابر توافق صورت گرفته قرار است، هر شانه تخم مرغ با نرخ ۳۸ هزار تومان از مرغدار خریداری و با نرخ ۴۳ هزار تومان در میادین توزیع شود.

نبی پور درباره آینده بازار تخم مرغ بیان کرد: امسال به دلیل گرانی سایر محصولات پروتئینی، تقاضا برای خرید تخم مرغ افزایش یافته است که طبق روال همه ساله در فصل سرما هم مصرف افزایش می‌یابد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از واردات تخم مرغ برای تنظیم بازار خبر داد و گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا در فصل سرما، تخم مرغ برای تنظیم بازار داخل وارد شده که قرار است با نرخ هر شانه ۴۳ هزار تومان در میادین عرضه شود.

او با اشاره به اینکه نیازی به واردات تخم مرغ نداریم، بیان کرد: با برنامه ریزی مناسب نیازی به واردات نداریم. اما متاسفانه با گذشت چند روز از آبان سهمیه مرغدار تحویل داده نشده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه آینده آزادسازی به نرخ ارز بستگی دارد، گفت: در شرایط کنونی تکلیف مرغدار باید روشن شود چرا که در شرایط فعلی بسیاری از مرغداران جرات تولید با ظرفیت کامل را ندارند، به همین خاطر دست به عصا کار می‌کنند.

سرانه مصرف تخم مرغ به ۱۴ کیلو رسید

او با اشاره به اینکه مشکلی در تولید تخم مرغ نداریم، بیان کرد: در حال حاضر روزانه ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار و ۹۰۰ تن تخم مرغ تولید می شود که همه ساله با این میزان تولید ۲۰۰ هزار تن تخم مرغ باید صادر شود، اما امسال به سبب فشار بر مصرف و افزایش سرانه مصرف از متوسط ۱۱ کیلو به بالای ۱۳ تا ۱۴ کیلو باز هم مشکلی در تامین نداریم.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت تامین نهاده‌های دامی بیان کرد: بنابر آمار با گذشت چند روز از آبان، سامانه بازارگاه نهاده ای اعلام نکرده است و در برخی مواقع از زمان ارسال به مرغدار یک تا ۲ ماه زمان نیاز است که با این وجود مرغدار چاره‌ای جز تامین از بازار آزاد ندارد.

او در پایان درباره آخرین وضعیت آنفلوانزای حاد پرندگان تصریح کرد: بنابر آمار تاکنون یک واحد کوچک‌مرغداری در گرمسار گرفتار شده، اما هم اکنون به سبب آنکه خطر سرما در کمین است، بی‌توجهی به واکسیناسیون تهدید جدی محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران