نقشه ایران برای جلوگیری از وقت‌کشی آمریکا

بازارها با چه قیمت دلاری تنظیم شده‌اند؟

اعلام قیمت دلار در بازار آزاد ممنوع شده و دولت تنها نرخ دلار سنا و نیما را به رسمیت می‌شناسد. اما این رویکرد نه تنها منجر به افت قیمت دلار در بازار آزاد نشده است که حتی شاهد رکوردشکنی آن و رسیدن به سقف های تاریخی هستیم. اما مساله مهمی که وجود دارد این است که سایر بازارها با چه نرخ ارزی خود را تنظیم کرده‌اند. به عنوان مثال در بازار سکه و طلا نرخ ارز معادل به حداقل ۳۵ هزار تومان رسیده و در برخی از موارد مانند سکه گرمی این عدد تا حدود ۵۷ هزار تومان هم افزایش یافته است.
برجام می‌تواند پس از تیر هم احیا شود

پس از آنکه تهران در واکنش به تصمیم شورای حکام برای صدور قطعنامه علیه ایران دوربین‌های نظارتی (فراپادمانی) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را غیرفعال کرد گروسی، مدیر کل آژانس اتمی مدعی شد ظرف ۳ تا ۴ هفته آینده ممکن است «ضربه مرگباری» به مذاکرات وین وارد شود. اما کارشناسان و حتی برخی مقامات ارشد آمریکایی معتقدند عدم احیای برجام تا یک ماه دیگر مساوی مرگ توافق نیست. گزارشی محرمانه از آژانس که عصر پنجشنبه به کشورهای عضو شورای حکام ارسال شد و به رصد پولیتیکو رسیده نیز امکان زنده ماندن برجام پس از گذشت ضرب‌الاجل مذکور را تایید می‌کند. البته این اتفاق نیازمند آن است که ایران اقدامات دیگری انجام و اطلاعات اضافی ارائه دهد. از سوی دیگر، این گمانه‌زنی وجود دارد که شاید هدف تهران از محدود کردن نظارت آژانس وادار کردن واشنگتن به امضای هر چه زودتر توافق باشد.
درس‌های دردناک تحریم‌ ایران برای روسیه

بعد از اعمال تحریم‌های غرب علیه رسیه به دلیل حمله به خاک اوکراین، گفته شد که ایران می‌تواند درس‌های خوبی به روس‌ها برای تداوم حیات تحت فشار تحریم‌ها بدهد. تجربیات ایران از تکنیک‌های خرید و فروش‌های پنهانی در مقیاس صنعتی تا استفاده از حفره‌ها و سوراخ‌های تحریم برای روس‌ها مفید خواهد بود. با این حال درس‌های تحریمی ایران برای روسیه وجوه دیگری هم دارد که نشان می‌دهد زنده ماندن و بقای یک کشور تحت تحریم‌ها بدون درد و هزینه نخواهد بود . عقب ماندن رقبا در بازار نفت، ️کاهش حجم تجارت حتی با کشورهای دوست، کوچک شدن بازارهای وارداتی، ️کوچک شدن حجم اقتصاد، ️خروج سرمایه‌گذاران خارجی و ️افزایش عدم شفافیت و ابهام در اقتصاد هزینه‌های دردناک تحریم برای ایران است.
آیا بیت کوین یک کلاه برداری بزرگ است؟

قبل از بحران سال ۲۰۰۸، قیمت مسکن در ایالت متحده به شدت روند صعودی داشت که این موضوع سبب ایجاد حباب در این حوزه شد. حتی با وجود اینکه شواهد واضحی مبنی بر اینکه قیمت مسکن بسیار بالاتر از ارزش آن قیمت‌گذاری می‌شوند، اما باورش سخت بود که این قیمت‌ها تا این حد خارج از ارزش باشند اما در واقع استباط‌ها از شرایط بازار اشتباه بود. این موضوع وضعیت فعلی کریپتوکارنسی را تداعی می‌کند . هفته گذشته کمیسیون تجارت فدرال گزارش داد که ارزهای دیجیتال به سرعت در حال تبدیل شدن به گزینه پرداختی برای بسیاری از کلاهبرداران شده‌اند. حدود یک دلار از هر چهار دلار گزارش شده در اثر کلاهبرداری از دست رفته است. با توجه به نقش کوچکی که کریپتوکارنسی در تراکنش‌های معمولی ایفا می‌کند، این عدد قابل توجه است.
رکورد معامله سکه بورسی شکست

حافظه عمومی از اثر تحریم و قطعنامه با وعده مسئولان متفاوت است و ادامه تنش‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و غرب و بی‌اهمیت انگاشتن قطعنامه صادرشده می‌تواند برای عموم مردم خاطرات دوران احمدی‌نژاد را زنده کند. در همین راستا، امروز قیمت دلار مسیر صعودی را ادامه داد و به سطح بی‌سابقه ۳۲۸۵۰ تومان رسید. قیمت سکه نیز تنها ۶ درصد تا سقف تاریخی ۱۶.۵ میلیون تومانی فاصله دارد. در همین حال، ارزش معاملات سکه بورسی امروز رکورد شکست و تنها در سکه رفاه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بود. این نگرانی وجود دارد که شکسته شدن سقف‌های قیمتی ارز و سکه که به اصطلاح در ذهن جامعه لنگر انداخته بود، می‌تواند باعث شود قیمت‌ها سراسیمه و با شتاب در رسیدن به کانال‌های جدید قیمتی پیش روند.