نرخ مصوب ذرت دامی افزایش یافت

نرخ مصوب هر کیلوگرم ذرت دامی(وارداتی) از ۱۳۵۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان افزایش یافت، این افزایش قیمت در نرخ تمام شده مرغ و گوشت تاثیر گذار است.
عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در نامه ای مصوبات جلسه تعیین ذرت دامی وارداتی را اعلام و حداکثر قیمت هر کیلوگرم ذرت وارداتی(دامی) را 1500 تومان اعلام کرد.
در این نامه آمده است: از آنجایی که عدم تامین و کسری بازار موجب افزایش قیمت عرضه ذرت دامی در حاشیه بازار گردیده و از سویی عدم تسریع در اصلاح نرخ موجب گرانتر شدن محصولات نهایی وابسته به آن می گردد حداکثر قیمت هر کیلوگرم ذرت وادراتی از کشورهای مختلف در مبادی ورودی کشور به ازای هر کیلوگرم 1500 تومان تعیین گردید.
همچنین بر اساس این نامه مبنای تعیین قیمت ریالی فوق تا سقف خرید 240 دلار به ازای هر تن (نرخ CFR) بر همین اساس بوده و هیچگونه تغییری در قیمت انجام نخواهد شد.
به منظور هماهنگی و یکنواختی قیمت امکان اعمال نظارت بر قیمت فوق، به دلیل کارمزدهای مختلف برخی ارزها، مقرر گردید متقاضیان واردات منبعد بر اساس ارزهای روپیه، یوان، وون، دینار و وین نسبت به اصلاح فرآیندها و اخذ پروفرم اقدام نمایند.
در بخش دیگری از این نامه آورده شده است: اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی و کلیه اعضای واردکنندگان می بایست نسبت به عرضه کالا با قیمت مصوب اقدام و بدیهی است در صورت عدم اعمال قیمت مصوب در سطح بازار در قیمت های فوق تجدید نظر خواهد شد.
همچنین مقرر گردید سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولیدکنندگان نسبت به محاسبه تاثیر اصلاح نرخ ذرت دامی وسایر مولفه های تغییر کرده بر قیمت محصولات وابسته اقدام و گزارش مربوطه را به کارگروه تنظیم بازار ارائه نمایند.
بنابراین گزارش نرخ مصوب ذرت دامی تحویل در بنادر پیش از این 1350 تومان بود که بر اساس تصمیم وزارت صمت به 1500 تومان افزایش یافته است.
زمان اجرای قیمت های جدید 25 فروردین ماه 1399( امروز) اعلام شده است؛ نکته جالب آنکه از امروز نیز عملیات ترخیص بیش از 2 میلیون تن ذرت دامی که به مدت بیش از 4 ماه در گمرک مانده بود، همزمان با این افزایش قیمت آغاز شد.