نخستین بهره‌بردار دولتی از تصاویر ماهواره «خیام» مشخص شد

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان فضایی ایران از مشخص شدن نخستین بهره‌بردار دولتی از تصاویر ماهواره «خیام» خبر داد.

«حسین دلیریان» در گفت‌وگو با ایرنا درباره بهره‌بردار دولتی از تصاویر ماهواره خیام گفت: سازمان فضایی ایران در راستای ارائه خدمات ماهواره‌ای به ارگان‌ها و نهادهای دولتی در جهت رفع مشکلات مردم، به‌زودی با سازمان نقشه‌برداری تفاهم‌نامه‌ای با موضوع ماهواره خیام امضا می‌کند که به موجب آن، تصاویر خیام در اختیار سازمان نقشه‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: سازمان نقشه‌برداری اولین بهره‌بردار دولتی ماهواره خیام است و این گام بلندی در جهت استفاده از خدمات این ماهواره به شمار می‌آید.

دلیریان تاکید کرد: غیر از سازمان نقشه‌برداری، ارگان‌های دولتی و همچنین شرکت‌های بخش خصوصی دیگری نیز درخواست استفاده از تصاویر و داده‌های ماهواره خیام را ارائه کرده‌اند که به‌زودی این درخواست‌ها نیز بررسی و نتیجه آن اعلام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ماهواره خیام که مالکیت آن در اختیار سازمان فضایی ایران است، با سنجنده‌های دقیق در طیف‌های مختلف، زیرساختی مناسب برای هوشمندسازی بخش‌های گوناگون کشور است. ارتقا بهره‌وری در حوزه کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت مخاطرات طبیعی، پایش تغییرات کاربری، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و مقابله با جنگل خواری، پایش مخاطرات زیست محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور و بسیاری از کاربردهای دیگر از جمله کاربردهای داده‌های دریافت شده از ماهواره خیام است.

این ماهواره از نوع سنجشی و دارای دقت بالای تصویربرداری است و با تصاویر با وضوح یک متر است و قابلیت تصویربرداری از سطح زمین در طیف‌های مختلف تصویری را دارد.