نبود ساختار قانونمند در تنظیم بازار مرغ خوزستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: حلقه مفقوده در تنظیم بازار مرغ، ایجاد نشدن ساختار قانونمند برای ذخیره‌سازی و توزیع است.

امیرحسین نظری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت قیمت مرغ اظهار کرد: در بحث تنظیم بازار مرغ حلقه مفقوده و اشکالی که وجود داشت این بوده که از ابتدا دنبال ایجاد ساختار قانونمند نبودیم تا در صورت مقابله با بحران بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

وی افزود: باید از مدت‌های گذشته به موضوع مرغ به دید یک موضوع پدافند غیر عامل نگاه و در خصوص آن تمهیدات لازم اندیشیده می‌شد تا اکنون با چنین شرایطی در بازار مواجه نشویم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به راهکار تنظیم بازار مرغ تصریح کرد: در زمان بحران و نوسانات بازار، تنها دو راه پیش رو داریم. در این زمینه یا باید در هر حالت و قیمتی، بازار را از مرغ اشباع کنیم و یا با تشدید بازرسی‌ها پرونده‌سازی انجام دهیم که البته راهکار دوم اثرگذاری درازمدت دارد و در کوتاه مدت نمی‌تواند تأثیر چندانی بر روی قیمت‌ها داشته باشد.

نظری عنوان کرد: در بحث قیمتگذاری مرغ پس از بررسی‌های انجام‌شده در چرخه توزیع، مشخص شد که واسطه‌هایی وجود دارند که بدون مجوز در این حوزه فعالیت می‌کنند. فعالیت این واسطه‌ها غیر قانونی است و در صورت ادامه شرایط و عدم دریافت مجوز به مراجع قانونی معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: این برای اولین بار است که مرغداری‌ها مورد بازرسی قرار می‌گیرند و در این خصوص در چرخه توزیع مرغ هر یک از ارکان چرخه که شامل مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها و فروشندگان است، تخلف کنند بازرسان اداره بازرسی و نظارت این سازمان با آن‌ها برخورد می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان خاطرنشان کرد: در بازرسی بازرسان از چرخه تولید تا توزیع مرغ، با هرگونه تخلف در زمینه گرانفروشی، احتکار و عرضه خارج از شبکه برخورد و پرونده آن‌ها با قید فوریت به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.